Drie slimme oplossingen voor de technisch dienstverlener

Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 176 seconden

 

Een ding is zeker: voor de technisch dienstverlener gaat er de komende periode door alle technologische ontwikkelingen zoals IoT, Big Data en Predictive Analytics, veel veranderen. En dat is maar goed ook, want er zijn veel processen die efficiënter kunnen verlopen, zoals de planning van de buitendienst en het opstellen van een optimaal jaarplan. Daarnaast veranderen de wensen van de klant en hiermee evenredig stijgt het aantal klachten. Smart Industry biedt mogelijkheden om beter in te spelen op de veranderende klantbehoefte en inzicht te krijgen in de bedrijfsprocessen. Maak jouw bedrijf klaar voor Smart Industry met deze drie quick wins:

1. Versterk je klantrelatie met een klantdashboard
Hoe meer data je verzamelt van je klanten, hoe meer inzicht je hebt in de wensen, hoe beter je hierop kan inspelen en hoe meer omzet je kan maken. Maar de klant van tegenwoordig is gehecht aan haar data en geeft deze niet zomaar meer weg. Je moet de klant dus iets waardevols kunnen bieden in ruil voor deze data. De klant wil bijvoorbeeld graag realtime inzage in de locatie van de dienstverlener en de exacte tijd waarop de monteur er zal zijn. Ook vindt de klant het interessant om inzicht te krijgen in wat voor invloed ‘die onderhoudsbeurt van vorige week’ nou eigenlijk heeft gehad. Wanneer de klant kan worden voorzien van een klantdashboard met inzicht in alle informatie, is de klant eerder bereid om haar data te delen met jouw bedrijf. Vanuit al deze data kunnen trends worden opgemerkt, voorspeld en hiermee kan worden ingespeeld op de wensen. Dit versterkt de relatie.

2. Ontzorg de klant met voorspellend onderhoud
Maar de mogelijkheden reiken nog verder. Eerder voldeed het voor de klant van installateurs en service- en onderhoudsbedrijven om op basis van uurtje-factuurtje te werken bij een storing. Maar de klant van tegenwoordig wil ontzorging, totaaloplossingen, voorspellend onderhoud en prestatiecontracten. Door realtime inzicht in de status van apparaten bij de klant, kan voorspellend onderhoud worden toegepast. Dit houdt in dat je aan de data die een apparaat levert, kan zien wanneer een bepaald onderdeel toe is aan vervanging of wanneer er een storing zal zijn. Voorspellend onderhoud speelt een belangrijke rol in de Smart Industry waarin we nu actief zijn. Wanneer er door Machine Learning data wordt uitgewisseld, kan het apparaat of een onderdeel ook zelf aangeven dat het aan vervanging toe is. Als dit het geval is, kan automatisch een afspraak worden ingepland met de monteur met de juiste skills om het probleem te verhelpen voordat de klant het probleem opmerkt.

3. Implementeer een Field Service oplossing en creëer inzicht
Om alle kansen van Smart Industry te zien, is een geïntegreerde Field Service oplossing onmisbaar. Inzicht en informatie in alle processen is noodzakelijk. Het is belangrijk voor technisch dienstverleners om een Field Service oplossing te hebben die naadloos aansluit op het bedrijfskritische systeem. Met Field Service optimaliseer je het aansturen van medewerkers die buiten het kantoor werken. Vandaar de naam ‘Field’ Service. Het biedt de oplossing voor technici die buiten het bedrijf aan het werk zijn. Hoe zorg je ervoor dat de juiste monteur met de juiste skills op de juiste plek op het juiste moment is en over de juiste informatie beschikt? Lees hierover meer in de ‘actiepaper’ van HSO.

Zorg dat je op de hoogte blijft van alle technische innovaties en benut ze optimaal. Zet de klant centraal en zorg dat je overzicht hebt over de bedrijfsprocessen. Alleen dan kan je bijblijven in deze snel veranderende technologische wereld.

Teus Bouw, CTO van HSO