Sociale Media voor B2B
Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 121 seconden
Het is een steeds weer terugkerend onderwerp: zijn sociale media nu wel of niet geschikt voor B2B? Omdat de vraag telkens weer opduikt, schrijf ik er ook nog wat over.
De laatste jaren lijkt Social Media een toverwoord. Als bedrijf kon je niet zonder inzet en gebruik van Sociale Media, zo leek het. Ondernemers hadden hoge verwachtingen, zeker toen de crisis zich liet gelden. Social Media leek een goed instrument om de crisis te vermijden of er minder last van te hebben. Dus ging iedereen aan de slag met sociale media. Allerlei bureaus schoten als paddenstoelen uit de grond om zich met training en advies te storten op bedrijven om hen te helpen social media in te zetten.
De hoog gespannen verwachtingen die veel bedrijven en ondernemers hadden zijn niet uitgekomen. Wat iedereen vergeet: Social Media zijn slechts middelen! Net als e-mail marketing dat is. Of advertenties in vakbladen. Wat vooral van belang is, is dat er een goed plan is. En realiseer je dat Social Media niet gratis zijn! Alles wat je wilt doen via Social Media vergt een investering in kennis en tijd.
Sommige B2B-ondernemers twijfelen over het wel of niet inzetten van social media voor hun onderneming. Past het bij mijn bedrijf? Zit mijn doelgroep erop te wachten? En hoe onderscheid ik me ten opzichte van mijn concurrenten? Passen sociale media zoals LinkedIn, Twitter en Facebook wel bij mijn bedrijf?
Voor bedrijven kunnen Sociale Media een goed en effectief communicatie- en/of marketingmiddel zijn. Een groot deel van de B2B-organisaties maakt gebruik van Sociale Media: het merendeel is actief op één of meerdere platformen. Zo plaatst 85 procent van de bedrijven berichten op Twitter en 77 procent video’s op YouTube. Maar ook LinkedIn (82 procent) en Facebook (71 procent) wordt door een groot deel van de gebruikt als marketingmiddel. (Bron: Frankwatching)
Veel van de B2B bedrijven gebruikt Social Media vooral om hun merkbekendheid te vergroten. Maar ook om het vertrouwen bij de doelgroep(en) te vergroten. Voor het merendeel van de bedrijven leveren de inspanningen business exposure op. Daarnaast zorgt de inzet van Social Media voor meer verkeer naar hun website.
Social Media voor B2B kan zeker wat op leveren. Belangrijk daarbij is dat er vooraf een plan gemaakt wordt met doelstellingen. Ook het opzetten van een schema wat via welk kanaal naar de doelgroep gecommuniceerd gaat worden draagt bij aan het succesvol inzetten van Social Media.