De servicebedrijven van Essent zien een sterke groei in de vraag naar zonnepanelen, isolatie en warmtepompen. Om aan die vraag te voldoen, hebben zij in de aankomende drie jaar zeker 1.500 vakmensen nodig. De invulling van het klimaatakkoord zal leiden tot een nog grotere vraag naar verduurzamingsmaatregelen. Om haar servicebedrijven aan voldoende personeel te helpen, start Essent een wervingscampagne voor monteurs.
De servicepartnerbedrijven van Essent merken dat hun klanten steeds vaker kiezen voor zonnepanelen, aanvullende isolerende maatregelen of warmtepompen. De groei wordt bevestigd door onderzoeksbureau GFK. Zij becijferde dat in 2018 140.000 huishoudens kozen voor zonnepanelen, bijna 600.000 huishoudens (aanvullende) isolerende maatregelen hadden genomen en 66.000 huishoudens kozen voor een warmte pomp. Honderdduizenden huishoudens zeggen te overwegen een van bovengenoemde producten aan te schaffen.
Sander Leenders, algemeen directeur servicepartnerbedrijven bij Essent: "Door het Klimaatakkoord neemt de nu al grote vraag naar het verduurzamen van woningen en gebouwen zeker toe. Dat is een fantastische ontwikkeling, maar alleen al onze servicebedrijven hebben 1.500 vakmensen in de aankomende drie jaar nodig. Zonder vakmensen gaat Nederland de doelstelling van 49% CO2 reductie in 2030 niet halen."
Essent wil aan het behalen van die klimaatdoelstellingen bijdragen door haar klanten te helpen hun CO2 uitstoot per 2025 met 20% terug te brengen. En daar heeft zij vakmensen voor nodig.
Eigen campagne
Om over voldoende, goed opgeleide vakmensen te beschikken, leiden de servicepartners van Essent zelf monteurs op en zoeken zij continu de aansluiting bij opleidingen. Maar ook zij-instromers en werkzoekenden zijn meer dan welkom. Om die broodnodige krachten te interesseren, starten Essent en haar servicebedrijven een campagne.
Vrouwen welkom
Leender: "Het zijn de monteurs die handen en voeten geven aan het verduurzamen van Nederland. Via deze weg roepen we de politiek, opleidingen en fabrikanten van energie-gerelateerde producten en diensten op om mee te blijven denken over een structurele oplossing voor de sector en de toekomst van dit mooie vak in Nederland."
Essent denkt aan het slimmer inrichten van opleidingstrajecten, het combineren van productontwikkeling in combinatie met training en het aantrekkelijker maken van het vakgebied. Ook voor vrouwen. Op dit moment is het aandeel vrouwen in het monteursvak slechts drie procent. Essent ziet dat aandeel graag toenemen als structurele oplossing voor deze uitdaging die de energietransitie met zich meebrengt.