Aandeel casco sanitaire ruimten in nieuwbouw zal toenemen
Een overgroot deel van de installateurs denkt dat het aandeel casco sanitaire ruimten in nieuwbouwwoningen de komende jaren gaat stijgen De belangrijkste reden voor woningeigenaren om de sanitaire ruimte in hun nieuwbouwwoning casco te laten opleveren, is dat zij zo de ruimte precies kunnen afbouwen zoals zij willen. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Spetterend Sanitair 2025’ van Stichting Verwarming en Sanitair.
Casco sanitaire ruimtes (ook wel ruimtes met afgedopt leidingwerk genoemd) komen regelmatig voor. In 2018 had zo’n 37% van alle nieuwbouwhuizen een casco badkamer. Van de installateurs denkt 39% dat het aandeel casco opgeleverde sanitaire ruimtes gaat stijgen.
Woningeigenaar: afbouwen zoals ik zelf wil
Aan woningeigenaren met een nieuwbouwwoning waarvan de sanitaire ruimte casco werd opgeleverd is gevraagd waarom hiervoor is gekozen. Het antwoord van bijna de helft van deze woningeigenaren (48%) was: omdat ze de ruimte daardoor precies konden afbouwen zoals ze zelf wilden. Dit gevoel van vrijheid wordt daarmee vaker genoemd dan het feit dat een casco sanitaire ruimte goedkoper kan zijn (29%).
Installateurs: klant wil zelf kiezen
Ook installateurs zien keuzevrijheid als belangrijke factor. Gevraagd naar de belangrijkste redenen waarom sanitaire ruimtes casco worden opgeleverd, noemt 43% dat de klant zelf wil kiezen. 28% noemt de wens van de consument om goedkoper te laten bouwen als belangrijkste reden. Installateurs plaatsen echter wel een kanttekening bij deze drijfveer. Het komt in de praktijk voor dat toekomstige bewoners uiteindelijk duurder uitkomen. Er moet tenslotte toch een badkamer worden gekocht en geplaatst en de kosten daarvan worden soms onderschat.
Aandeel stijgt volgens 39% installateurs
Zal het aandeel casco sanitaire ruimtes de komende jaren dan gaan stijgen? 39% van de installateurs denkt van wel. Bijna een kwart verwacht een toename van meer dan 10%. Het feit dat consumenten hierdoor meer vrijheid hebben en niet afhankelijk zijn van uitvoerende partijen wordt als reden voor de verwachte stijging genoemd. Ook de financiën spelen weer een rol. “De huizenprijzen zijn al vrij hoog, en hiermee lijkt het net wat minder”, aldus een van de installateurs.
Een kwart van de installateurs denkt dat het aandeel casco opgeleverde sanitaire ruimtes de komende vijf jaar gelijk zal blijven en 14% verwacht een afname. De redenen hiervoor variëren van “aannemers zijn minder bereid om casco aan te leggen” tot “mensen komen er steeds vaker achter dat het meer geld kost dan het lijkt.”
Spetterend Sanitair 2025
‘Spetterend Sanitair 2025’ is de naam van een uitgebreid onderzoek naar de toekomstige ontwikkelingen in de sanitairbranche. Relevante thema’s, zoals de energietransitie en trends in sanitair komen aan bod. Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Stichting Verwarming en Sanitair. De onderzoeksresultaten worden gepresenteerd op het gelijknamige congres op 29 oktober 2019 in Mereveld in Utrecht, de plaats waar alle schakels uit de bedrijfskolom van sanitair elkaar ontmoeten. Partijen die zich bezighouden met sanitair worden uitgenodigd op dit gratis evenement. Het congres wordt verder ingevuld met interessante informatie over de toekomst door middel van verschillende presentaties, waaronder een door Jan-Paul Schop, directeur van USP Marketing Consultancy.
Kennisplatform
De onderzoeksresultaten worden na Spetterend Sanitair 2025 beschikbaar gemaakt op een online kennisplatform. Hier worden alle resultaten overzichtelijk gepresenteerd, zodat alles eenvoudig terug te vinden is. De onderwerpen die centraal staan in het onderzoek zijn: de energietransitie, innovatie bij montage, wensen en behoeften van 50-plussers, trends en de klantreis. Dit kennisplatform zal voor het congres online gaan en hier zal alle informatie rondom Spetterend Sanitair 2025 te vinden zijn.
Stichting Verwarming en Sanitair
‘Spetterend Sanitair 2025’ is een afscheidscadeau van Stichting Verwarming en Sanitair. Deze stichting bestaat uit fabrikanten, groothandelaren en installateurs en heeft gedurende meer dan 25 jaar gezamenlijk de afzet van hoogwaardig sanitair gepromoot. De opheffing van de stichting gaat gepaard met een laatste grootschalig onderzoek naar de trends en ontwikkelingen in de sanitairbranche. Het onderzoek is uitgevoerd door USP Marketing Consultancy.