“Júist nu zijn er allerlei kansen op het gebied van online”

Vorig jaar maakten we ons nog druk over de mogelijke gevolgen van de Brexit en de stikstofcrisis. Niemand had op dat moment kunnen bedenken dat een pandemie de wereld volledig op z’n kop zou zetten. Voor installateurs hebben de lockdown maatregelen zoals het houden van 1,5 meter afstand, grote gevolgen. Veel opdrachten worden gecancelled. Toch zijn er de nodige werkzaamheden die doorgang vinden en biedt deze situatie ook kansen, aldus marketingdeskundige met ‘installatie-roots’ Kirsten Bruijel.

Bruijel was van 2007 tot 2015 Head Corporate Communication van Uneto-VNI (het huidige Techniek Nederland). Tegenwoordig begeleidt zij vanuit haar bedrijf Change Collectief bedrijven die een digitaliseringsslag maken en bijvoorbeeld hun E-commerce en communicatie op orde willen krijgen. Zo heeft ze onder andere  ervaring heeft met het begeleiden van installateurs

Kansen
“Of je nou noodgedwongen thuis zit, of het werk ineens heel anders moet organiseren omdat de afstand tussen mensen gehandhaafd moet worden; het heeft geen zin om bij de pakken te gaan neerzitten. Zo zie ik júist nu allerlei kansen op het gebied van ‘online’. Voor installatiebedrijven kunnen cloudplatforms en Social Media ineens een levenslijn blijken te zijn om bepaalde zaken virtueel door te laten lopen. Ik weet uit ervaring dat sommige installateurs digitalisering van hun werkprocessen -zoals communicatie met hun klanten, leveranciers en medewerkers- het liefst zo lang mogelijk voor zich uitschuiven. Omdat het misschien niet zo heel erg nodig lijkt of gewoon ver van hun bed staat.

Gemak
Nu de nood aan de man is, zien veel organisaties dat de inzet van virtuele platforms veel voordelen heeft en ook verrassend snel went. Want net als installatietechniek het leven aangenamer maakt, zo biedt ‘the internet of (every) thing’ ook een hoop gemak. Dan doel ik bijvoorbeeld op het gebruik van Whatsapp, Facetime, Skype, Zoom, Wire, Google Hangouts of Microsoft Teams om contact te houden met klanten, leveranciers en medewerkers.

Social Media
De huidige crisis zorgt er dus ook voor dat we nu als branche eindelijk aan platforms durven te snuffelen die we eerst het liefst aan de kant schoven. Zo kan het ook een idee zijn om nu eindelijk weer eens wat meer tijd te besteden aan de inzet van Social Media (denk aan Linkedin, Facebook, Instagram en Twitter) om klanten te werven, met ze in contact te staan, werk voor te bereiden, problemen op te lossen met leveranciers, of contact te houden met werknemers gedurende hun werkdag.

Cloud-platforms
Als je je bewust blijft van goede informatiebeveiliging en privacy waarborging conform de AVG/GDPR, dan kun je ook nog eens kijken naar Cloud-platforms die jouw normale dagelijkse routines vervangen. Zo was je misschien gewend om elke maandagochtend vroeg de weekplanning door te nemen bij een whiteboard in de kantine met jouw collega’s. Vanaf heden doe je dat ook, maar dan virtueel met Miro, Trello of Asana. Net als de samenkomst in de kantine, kunnen collega’s ook virtueel deelnemen aan vergaderingen, via dit soort platforms.

Meeting Point
Ook zeer de moeite waard om eens uit te proberen is Slack. Dit platform behoort al jaren tot mijn meest favoriete zakelijke Social Media platforms. Het biedt meer functionaliteiten dan klassieke Social Media om met klanten en partners te schakelen. Via Slack chat je heel gemakkelijk met teamleden, blijf je realtime op de hoogte van wat er speelt, deel je eenvoudig documenten en kun je makkelijk met teams bellen en je bureaublad van je computer delen. Ook kun je een klant of collega vragen om de locatie te laten zien waar straks werkzaamheden moeten worden verricht. Zo kijkt iedereen gelijktijdig naar hetzelfde als je iets wilt doornemen. Ook is Slack te integreren met eerdergenoemde platforms zoals Zoom, Trello, Miro en Asana. Op deze manier stuur je jouw mensen vanuit één platform via verschillende kanalen aan. Je kunt deze platforms ook gebruiken om een opdrachtgever inzicht te geven in complexe planningen en hiermee zorgen dat zij online kunnen meepraten of kunnen zien waar je staat in de planning.

Virtueel doorgaan
Toegegeven, je vervangt er niet het fysieke werk mee, dat gaat ook niet. Maar je continueert er wel virtueel al jouw gewoonlijke kantoorprocessen mee: van de weekstart tot de vrijdagmiddag borrel. Eigenlijk alles op het gebied van hr, communicatie, marketing, strategie en operations. Het helpt jou om die momenten dat je wel ergens fysiek moet zijn, efficiënt, veilig en goed te organiseren.

Nieuwe realiteit
Het vraagt wel om een beetje oefening en discipline. Maar grappig genoeg went zo’n nieuwe realiteit bij iedereen ook heel snel. Iedereen is op een zelfde manier geraakt door de crisis als jullie, en dat kweekt ook een hoop begrip. Laat jouw klanten zien dat je creatief omgaat met de nieuwe situatie, en hierdoor grip houdt. En communiceer hierover. Hiermee blijf je zichtbaar, win je vertrouwen en waardering van jouw relaties voor jouw manier van zakendoen. Een beter moment om met virtuele platforms aan de slag te gaan komt er niet. Vertrouw erop dat in deze nieuwe werkelijkheid, ook een ‘nieuw normaal’ ontstaat. Ik hoop dat we alles wat we nu uit deze crisis leren, ook mee zullen nemen in het vormgeven van een nieuwe samenleving waarin we meer reistijd, brandstof en uitstoot besparen en in betere balans staan met onszelf en onze dierbaren…"

Op onze nieuwsbrief abonneren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *