Eén miljoen cv-ketels, “en daar blijft het niet bij”
Sinds 1997 zijn er één miljoen cv-ketels van Atag geproduceerd en verkocht. Het productienummer van de miljoenste ketel is geregistreerd en de installateur die deze plaatst en de garantiekaart registreert, krijgt een bedrijfsuitje cadeau. De consument bij wie de ketel is geïnstalleerd, krijgt deze geheel gratis.
CEO van de ketelfabrikant, Carl Berlo, over deze mijlpaal: “Ik ben bijzonder trots op het feit dat we dit aantal samen met de Atag SelectDealer hebben gerealiseerd. Een moment op bij stil te staan, mede doordat de markt in een snel tempo verandert. Niemand die nu weet welk verwarmingssysteem leidend zal worden. Eén ding is zeker: Inzetten op één systeem is niet wenselijk. Daarom zal de komende jaren de cv-ketel – al dan niet in combinatie met een hybride warmtepomp – nog steeds een belangrijke rol spelen bij het verwarmen van woningen”.
“Ook de komende jaren nog cv-ketels”
Atag blijft actief in de aardgasmarkt, omdat – zo stelt de fabrikant – de vervangingsmarkt, met ruim 400.000 ketels, ook de komende jaren zal blijven bestaan. Berlo: “Cv-ketels zijn nog niet uitontwikkeld. Zo is bijvoorbeeld het rendement van tapwater te verbeteren, naast het feit dat een hybride systeem nu een combinatie is van twee componenten, waarbij dit ook één component kan worden. Daarom speelt de cv-ketel nog steeds een belangrijke rol in ons assortiment, naast de hybride warmteoplossing die een lange toekomst voor zich heeft en een uitstekend alternatief kan zijn om stapsgewijs afscheid te nemen van het aardgas.”
Vier duurzaamheidsstappen
Overigens ligt de Atag focus nu meer en meer op andere – duurzamere – oplossingen dan aardgas. Berlo: “Het is het niet wenselijk om in te zetten op slechts één verwarmingssysteem. Iedere woning vraagt om een eigen warmteoplossing, waarbij het belangrijk is om opties aan te bieden die het beste passen bij de specifieke woonsituatie. Onze visie is gebaseerd op vier duurzaamheidsstappen, die leiden naar een CO2-neutrale leefomgeving. Van verwarmen met aardgas, met zon, hybride tot een all-electric oplossing; alle mogelijkheden zijn bespreekbaar.”