ISH digitaal trekt bijna 50.000 kijkers
De eerste digitale editie van de internationale vakbeurs ISH zit er op. Een bijzonder platform dit keer vanwege de coronapandemie. Sociale, politieke en economische thema’s passeerden afgelopen week de revue. In totaal presenteerden 373 bedrijven hun producten. Dat staat in schril contrast met de ruim 2.500 exposanten die twee jaar geleden vijf dagen lang hun nieuwe producten toonden. Wat dat betreft gaat er toch niets boven een fysiek evenement. Dat zelfde geldt voor de bezoekersaantallen. In 2019 trok ISH nog bijna 200.000 bezoekers. Nu waren dat bijna 50.000 kijkers.
Peter Altmaier, de Duitse federale minister van Economische Zaken en Energie, trapte af met het benadrukken van de belangrijkste uitdagingen van het klimaatbeleid en wees daarbij in het bijzonder op het grote belang van de Europese Green Deal. Volker Bouffier, minister-president van de deelstaat Hessen, en Markus Frank, hoofd van de afdeling economische zaken van de stad Frankfurt am Main, onderstreepten het belang van duurzame oplossingen en technologieën.
Klimaatdoelen
De Green Deal was een van de belangrijke toekomstgerichte thema's in de sectie Energie van ISH digitaal 2021 met presentaties over verwarmingsoplossingen en -systemen die een doorslaggevende bijdrage kunnen leveren aan het behalen van klimaatdoelen. Het huidige politieke kader in de verwarmingsmarkt werd uitvoerig besproken in het ISH Technology and Energy Forum. Een ander belangrijk onderwerp was de vitale bijdrage van ventilatie- en airconditioningsystemen tegen de achtergrond van de aanhoudende coronapandemie. Deze onderwerpen kwamen ook aan bod in het Air Conditioning Forum. Verder was er grote belangstelling voor het Building Forum, dat actuele informatie bood over financieringsprogramma's en bouwvoorschriften.
Hygiëne
Ook de afdeling Water, die zich dit jaar richtte op drinkwaterhygiëne en de groeiende trend naar meer badkamerhygiëne, liet van zich horen. Vuil- en bacteriebestendige oppervlakken, aanraakvrije bediening en hygiënische elektronische bidets laten zien hoe de sanitaire industrie met slimme oplossingen reageert op de toenemende aandacht voor hygiëne. Populair waren de discussies in de 'Pop up my Bathroom'-trendshow, die de vorm aannam van een fysieke installatie in het' Forum'-gebouw van het beurs- en expositiecentrum van Frankfurt, en drie badkamerdesigntrends presenteerde onder het motto 'Inside I Buiten ': .Slimme badkamer, .Living badkamer .Groene badkamer.
Tevreden
Alle deelnemers - bezoekers, exposanten en sprekers - gaven ISH digital 2021 een positieve beoordeling, aldus de beursorganisatie. Wolfgang Marzin, President en Chief Executive Officer van Messe Frankfurt, zei dat hij zeer tevreden was met het digitale evenement: “Natuurlijk kan een digitaal evenement niet de kracht bieden van een fysieke ISH. Het was ook nooit de bedoeling dat ISH digital dit zou doen. We wilden een hoogwaardig netwerkplatform lanceren en de belangrijkste thema's van de sector op een geconcentreerde manier weergeven. Ik denk dat we hierin zijn geslaagd en de Messe Frankfurt heeft met de eerste digitale editie van ISH een benchmark voor Duitsland en Europa kunnen neerzetten. "
ISH digitaal in cijfers
De algemene focus van het evenement lag op connectiviteit, kennisoverdracht, hoogwaardige inhoud, een uitgebreid evenementenprogramma en de nieuwste oplossingen en innovatieve producten van exposanten. In totaal werd 290 uur aan content uitgezonden tijdens het live-evenement van 22 tot 26 maart jl. Er waren 277 live en digitale evenementen, die werden bekeken door meer dan 47.000 kijkers. In totaal maakten zo'n 69.000 deelnemers, waarvan 42 procent van buiten Duitsland, actief gebruik van ISH digital 2021. Daarnaast werd het platform aangevuld met ISH Radio, dat kon bogen op zo'n 29.000 enthousiaste luisteraars.
Netwerken kan nog
Het netwerken gaat overigens nog door. Er kunnen persoonlijke afspraken gemaakt worden met exposantenvertegenwoordigers tot 1 april a.s. Verder blijft het platform tot 30 april 2021 open voor alle deelnemers, waardoor ze de mogelijkheid hebben om opgenomen inhoud te bekijken en contact te leggen met potentiële klanten of leveranciers.
De volgende ISH wordt gehouden van 13 tot en met 17 maart 2023. Dan weer zoals vertrouwd in het beurs- en expositiecentrum van Frankfurt.