Levenslange garantie
In de periode dat Karel net uit de schoolbanken kroop en het bij het bedrijf van zijn vader mocht binnentreden, was er een enorme rage in de wereld. Het ging niet om een hip stuk speelgoed of een gaaf stukje elektronica. De rage richtte zich ook niet specifiek op bijvoorbeeld jongeren of mannen. Nee, medio jaren tachtig was elke huisvrouw in de wereld in de ban van een plastic doosjes van het merk Tupperware. Te pas en te onpas werden er bijeenkomsten (de Tupperware party) gehouden.
Moeders nodigden hun Tupperware consulent thuis uit tezamen met een grote groep vriendinnen en dat ging dan vergezeld van zelfgemaakte hapjes en een wijntje. De allerlaatste modellen van dit plastic wonder werden gedemonstreerd. Zo konden de vrouwen zich verkneukelen aan de niet lekkende sapkan of de koektrommel die je koekjes altijd vers hield. Als klap op de vuurpijl: op elk stukje Tupperware werd levenslange garantie gegeven! Het gevolg was dat nagenoeg iedereen wel Tupperware in huis had én, omdat het toch niet kapot ging, is dat in de meeste huishoudens nog steeds het geval.
Zo ook bij Karel. Elke dag smeert mevrouw Karel trouw zijn lunchpakketje en legt dat vervolgens (sinds jaar en dag dus) in een Tupperware bakje, zodat zijn lunch ’s middags heerlijk vers uit het trommeltje komt. Toen Karel vorige week met zijn trommeltje aan een nieuwe klus was begonnen – het ging om het aanleggen van elektra – kwam hij erachter dat van één de centraaldozen het deksel van ontbrak. Wonderlijk genoeg was de afmeting exact de afmeting van zijn broodtrommeldekseltje, zag Karel al snel, en hierover nadenkend kon hij eigenlijk ook geen beter alternatief voor de centraaldoos bedenken dan het hermetisch afsluitende roze dekseltje van zijn trouwe trommeltje. Daarmee kon hij zijn klant bovendien iets geven wat hij nog nooit eerder aan een klant had kunnen geven: levenslange garantie. Uiteraard alleen op het dekseltje, dat dan weer wel.