Techniek Nederland start campagne voor carrière in de techniek
Wie op zoek is naar werkgeluk, zou moeten kiezen voor een carrière in de techniek. In die sector zijn bijna alle werknemers buitengewoon blij met hun baan. Ze vinden dat hun werk ertoe doet, ze werken met plezier en ze zijn trots op hun vak. Dat blijkt uit ‘Werken in de techniek’, een marktonderzoek dat Techniek Nederland liet uitvoeren. De resultaten van het onderzoek zijn een steun in de rug voor de brancheorganisatie, die zich sterk maakt voor een grotere instroom van werknemers.
Vandaag geeft Techniek Nederland het startschot voor een langlopende campagne die de kansen laat zien om in deze sector carrière te maken. Onderdeel van de campagne is een test, waarmee je kunt checken of je geschikt bent voor een baan in de techniek.
Hoog rapportcijfer
Werknemers in de techniek vinden hun werk uitdagend. Ze zeggen dat ze nooit uitgeleerd zijn. Bovendien waarderen ze dat je in de techniek vrijwel zeker werk hebt voor de rest van je leven. Werknemers in de techniek geven hun baan gemiddeld een 8,1. Van alle respondenten geeft 35% zelfs een 9 of hoger. Vrouwen die werken in de techniek waarderen hun werk zelfs nog meer dan mannen. Zij geven als gemiddeld rapportcijfer een 8,3.
Technici zijn onmisbaar
Voorzitter Doekle Terpstra van Techniek Nederland is niet verbaasd over de onderzoeksresultaten. “Als technische vakman of vakvrouw voel je dat je onmisbaar bent. Je doet belangrijk werk, waarmee we grote maatschappelijke vraagstukken kunnen oplossen. De energietransitie bijvoorbeeld, die krijgen we zonder techniek niet voor elkaar. Technici zijn de makers van morgen. Dat besef dringt steeds meer door.”
Campagne
De technieksector biedt werknemers veel carrièrekansen en zekerheid op een baan. Toch weet nog niet iedereen hoe gelukkig je wordt van een baan in de techniek. Techniek Nederland gaat daarom vandaag van start met een campagne: Je kunt zoveel meer in de techniek.
Techniek Nederland richt zicht met de campagne op jongeren die voor de keuze staan welke opleiding ze gaan doen. Daarnaast wil de brancheorganisatie mensen bereiken die nu nog in een andere branche werken, maar toe zijn aan een carrièreswitch. Terpstra: “Steeds meer zij-instromers vinden de weg naar de techniek. Dat is logisch, want de kansen liggen voor het oprapen. Gedreven, enthousiaste mensen die affiniteit hebben met techniek zijn in onze sector van harte welkom. Werkgevers ontvangen ze met open armen.”
Superhelden
De campagne #jekuntzoveelmeerindetechniek zal een aantal jaren gaan lopen. In de uitingen ligt de nadruk op de veelzijdigheid van de sector. De superhelden (‘Geniuses’) die de blikvangers van de campagne zijn, vertegenwoordigen de diverse deelmarkten in de techniek. Zo is er een Home & Living Genius, een Infra & Mobility Genius, een Business en Buildings Genius, een High Tech Genius en een New Energy Genius. De komende tijd zijn ze in de openbare ruimte te zien op billboards en abri’s, maar ook online en op social media.