Deze site is laatst bijgewerkt op 23-1-2006
Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 155 seconden
Vaak is het al lastig genoeg om je website up to date te houden. Je ziet ze nog wel eens die websites met zo’n laatste updatedatum uit begin 2006. Hoe kun je er dan voor zorgen dat dit niet gebeurd met je eigen mediakanalen? Een mooi hulpmiddel daarbij is de contentkalender. Dat kan een heel simpel Exceloverzicht zijn, waarin per dag of week staat welke onderwerpen je op welk kanaal gaat plaatsen of waar je aandacht aan gaat besteden. Er zijn bijvoorbeeld feestdagen, sportevenementen en andere leuke of grappige momenten waarop je kunt ‘inhaken’. Gebruik deze in je contentkalender. En natuurlijk moet je ook de actuele zaken niet vergeten. Die laten zich alleen niet plannen.
Plan je content
Plan je updates in! Wat vaak gebeurd is dat er opeens aan social media gedacht wordt en dat er dan een social-media-uurtje volgt. Er wordt dan ineens van alles geplaatst op Twitter, LinkedIn en Facebook. Vervolgens is het weer een hele tijd stil. Op Facebook bijvoorbeeld kun je heel eenvoudig updates inplannen, zo verspreid je de aandacht en voorkom je dat je volgers of fans afhaken omdat je teveel verstuurd of dat omdat er weinig of niets komt. Ook kun je tools zoals Hootsuite en SproutSocial gebruiken om je updates vooraf klaar te zetten. Zo kun je jouw content publiceren op de momenten dat je doelgroep erop zit te wachten of wanneer jij het wilt verspreiden (bijvoorbeeld een lancering van een nieuw product, een speciale actie, etc.).
Selecteer je doelgroep
Op Facebook kun je heel handig updates targeten. Dat wil zeggen dat je je content kunt richten op een bepaalde doelgroep, bijvoorbeeld alleen je vrouwelijke fans. Je mannelijke fans krijgen deze update dan niet te zien in hun nieuwsfeed. Omdat Facebook werkt met Edgerank (niet al je fans krijgen al jouw updates te zien) bereik je op die manier een groter deel van je daadwerkelijke doelgroep voor bijvoorbeeld een specifiek product of een specifieke dienst.
Meet het effect van je content
Meten is erg handig en erg waardevol als je wil weten wat werkt en wat niet. Gebruik daarvoor de statistieken van de verschillende sociale media kanalen die je inzet. Voor aanvullende informatie kun je gebruik maken van bijvoorbeeld Hootsuite. Ook via Twitter bekijken kun je bekijken wat het bereik van je berichten is. Via Google Analytics kun je de traffic meten naar je website. Als je gebruik maakt van URL-shorteners zoals bit.ly, kun je meten hoeveel mensen er op jouw linkje klikken.
Adverteren op Facebook
Gave content ‘de ruimte’ in schieten terwijl niemand luistert, dat is eeuwig zonde. Natuurlijk wijs je je klanten op je sociale kanalen via je folders, beurzen, website, e-mails en alle andere communicatiemiddelen die je tot je beschikking hebt. Wil je je fanbase op Facebook snel uitbreiden en heb je een beetje budget tot je beschikking? Ga dan eens experimenteren met advertenties. Al met een paar euro per dag kun je in een korte periode heel gericht nieuwe fans vinden. Voor adverteren op Twitter en andere sociale kanalen zijn de mogelijkheden helaas beperkter of veel duurder.
Meer weten of tips? @marcvolder