Video als marketingtool
Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 162 seconden
Je ziet het steeds meer: bedrijven die video’s inzetten ter promotie van hun product of dienst. Tegenwoordig kun je heel eenvoudig een video online plaatsen. Er hoeft niet meer zoveel geld besteed te worden als voorheen en met visuele beelden verkoop je nu eenmaal makkelijk je product of dienst. Het maken van een video is ook erg gemakkelijk. Je kunt natuurlijk met een smartphone een video maken, maar als bedrijf wil je professioneel overkomen en dan is een professionele video gewenst. Maar het draait vooral om de inhoud. Het belangrijkste is je doelgroep, je publiek. De inhoud moet ze aanspreken en zorgen dat ze kijken. En blijven kijken. En ervoor zorgen dat ze bij jou willen kopen of met jouw bedrijf zaken willen doen.
Waarom video marketing?
Waarom zou je als bedrijf video in zetten? Hieronder vind je een paar belangrijke redenen waarom het inzetten van video zo interessant is:
- Beelden zeggen meer dan 1.000 woorden
- Video is ideaal om in beeld, tekst én geluid je boodschap te delen
- Met video’s help je de vindbaarheid van je website te verbeteren
- Video is persoonlijk(er)
- Het is eenvoudig(er) om emotie te delen via video
- Video’s wordt tot wel 10x vaker gedeeld via social media
- Het is relatief snel en eenvoudig in te zetten
- Youtube is de een na grootste zoekmachine ter wereld, dus elke video die op Youtube geplaatst wordt vergroot je vindbaarheid
- Via video kun je de beleving van je merk persoonlijker en beter maken
Eenvoudig
Videomarketing is een eenvoudige en goedkope manier om je boodschap over te brengen. Sociale media zijn de manier om ervoor te zorgen dat je video’s onder de aandacht komen, bekeken én gedeeld worden. Video is namelijk niet alleen bestemd voor YouTube, het bekendste en populairste videoplatform van dit moment. Ook op Twitter, Facebook, Pinterest en Instagram kun je je gemaakte video’s publiceren. Houd er wel rekening mee dat elk sociale media kanaal zijn specifieke kenmerken heeft zoals beeldformaat en de lengte van de video.
Mogelijkheden
Als bedrijf kun je verschillende soorten video’s (laten) maken die voor (potentiele) klanten interessant zijn. Een paar suggesties:
- Over ons video
Je wilt je (potentiële) klanten vertellen en laten zien wie je bent of wat je bedrijf doet. Wanneer je dit, naast een geschreven verhaal, doet via video kunnen je klanten inschatten wie je bent. Als kaashandelaar kom je dichter bij de klant te staan en door een authentieke uitstraling, kan je de klant voor je winnen. Een video van 2 tot 3 minuten is voldoende.
- Een instructievideo
Hoe vervang je de batterijen? Hoe haal je het product uit de verpakking en zet je het in elkaar? Welke stappen zet je voordat je voor het eerst het product gaat gebruiken. Dit zijn enkele voorbeelden van een instructievideo. Hiermee kun je zorgen voor tevreden gebruikers i.p.v. klanten die producten retour sturen.
- Testimonials
Niets is sterker dan klanten en/of leveranciers die vertellen hoe het is om met jou of jouw bedrijf samen te werken. Vraag klanten of leverancier of ze een testimonial willen opnemen. Voor hen is het een manier om zichzelf te kunnen profileren en voor jou een goede manier om de potentiele klanten over de streep te trekken.