Emailmarketing en social media
Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 121 seconden
E-mail is zo vanzelfsprekend dat je er bijna niet meer bij stilstaat. Afgelopen week las ik “Email-marketing is effectiever dan social media” als titel van een artikel. Dat zette mij even aan het denken. In eerste instantie dacht ik: ‘ben ik dan verkeerd bezig?’ Moet ik stoppen met social media? Die reactie is heel logisch. Maar toen ik even na het gedacht kwam ik tot de conclusie dat de waarheid toch iets anders ligt.
Emailmarketing is het sturen van emailberichten aan (een deel van) je contacten. Deze berichten worden heel gericht gestuurd naar bepaalde contacten of doelgroepen en komen direct bij de ontvanger in zijn inbox terecht. Berichten die via Social Media worden verspreidt zijn gericht op een bepaalde doelgroep, maar niet gericht. Of die bericht gelezen of gezien wordt door de personen of doelgroep(en) die je wilt bereiken weet je niet. Een emailing is effectiever omdat je weet bij welke personen je bericht aankomt. En als je een bepaald mailprogramma gebruikt kun je ook nog zien wie van de ontvangers de email (al) geopend heeft. Bij social media is dat veel lastig. Dus als je het zo bekijkt dan is emailmarketing effectiever.
Voor emailmarketing gelden al enkele jaren strenge regels. Dank zij de berg met spam die lange tijd verstuurd werd zijn die regels er gekomen. Het opbouwen van een adressenbestand dat je kunt gebruiken voor emailmarketing is lastig, vooral als je nieuwe contacten of doelgroepen wilt bereiken. Want hoe kom je aan nieuwe, bruikbare emailadressen? Die kun je natuurlijk kopen, maar je bent niet zeker van de kwaliteit. Of je kunt zelf een actie opzetten om emailadressen te verzamelen, maar dat kost tijd.
Via Sociale Media kun je snel en met weinig geld nieuwe doelgroepen bereiken. Voor beide (emailmarketing en social media) geldt dat de boodschap (of het bericht) bepalend is voor het effect van de actie. De inhoud van je bericht moet zodanig zijn dat de lezer iets gaat doen (de zogenoemde “call to action”): je website of webshop bezoeken, klikken op een link, inschrijven voor de nieuwsbrief, downloaden van een folder, het aanvragen van informatie, het bekijken van een filmpje, etc. etc.
Wat effectiever is, is lastig aan te geven. Het belangrijkste is dat de ontvanger van het bericht voldoende geprikkeld wordt om in actie te komen. De inhoud dat is wat telt!
@marcvolder