Denken in systemen, kan dat in de installatiebranche?
Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 105 seconden
De auto-industrie doet het. De entertainmentindustrie ook. Om nog maar niet te spreken over de IT-wereld, die doet het al helemaal. Systeemdenken. Het product als drager en medium zien van dat wat je echte business is. Software én functionaliteit die aansluit op (latente) behoeften van de gebruikers. Het verbaast mij dat het overgrote deel van de brede technische installatiebranche tot op de dag van vandaag elke installatie steeds opnieuw opzet en engineert.
Ooit volgde ik een masterclass conceptueel ontwikkelen. Als voorbeeld diende een bekend gereedschappenmerk. Afgestemd op haar doelgroepen heeft het merk een productlijn aan elektrische gereedschappen. Het technische platform (de elektromotor) met aansluit- en laadmethodieken is per productlijn gestandaardiseerd. Onderdelen van de behuizing en bediening zijn ook gestandaardiseerd. De standaarden overleefden de verschillende productmodificatierondes. Met voor de klant het resultaat: van buiten nieuw, maar van binnen doordacht hetzelfde. Alleen met deze werkwijze is er overlevingskans op de concurrerende markt van gereedschap. Een ander sprekend voorbeeld van systeemdenken is die van het bekende automerk Tesla. Dit automerk bouwt ‘slapende techniek’ in haar modellen. Aan de hand van nachtelijke software-updates worden nieuwe functionaliteiten wanneer nodig geactiveerd.
Durft de installatiebranche ook zo te kijken naar installaties, als naar een systeemoplossing? Om in de geboden oplossing technieken te verwerken die de klant niet direct nodig heeft, maar waarvan de latente behoefte als trend bekend is? Ik hoor de tegenwerpingen al klinken. Kan niet. Onmogelijk. Installaties zijn maatwerk en ga zo maar door. Het zijn paradigma’s. Ik geloof in de 80-15-5-regel. Mijn stelling is dat 80% van de installaties te standaardiseren zijn als een recept. Vervolgens heb je 15% gestandaardiseerd maatwerk (de optiemodules) en tot slot maar echt 5% maatwerk. En voor dit laatste is de klant bereid te betalen.
De woning of het bedrijfsgebouw verschilt niet zoveel van een auto of computer. Het is uiteindelijk ook maar een omhulsel waarin de gebruiker functionaliteiten nodig heeft om te wonen, werken, zorgen of te ontspannen. Hoe gaaf zou het dan zijn als de installatiebranche met een druk op de knop dan steeds nieuwe functies weet toe te voegen.
Contact? www.leertouwer.nl/maartenvanderboon
@maartenvdboon