Geen hoge eindafrekening meer dankzij pre-paid gas en elektriciteit
Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 133 seconden
Nederlanders kunnen voortaan hun gas en elektriciteit maandelijks kopen en vooraf betalen en zo oplopende betalingsachterstanden en hoge eindafrekeningen voorkomen. EnergieFlex is de eerste aanbieder van prepaid-energie, waarbij klanten zelf kunnen bepalen hoeveel energie ze kopen en elke maand hun tegoed kunnen opwaarderen. Hiermee behoort de ingewikkelde eindafrekening tot het verleden.
EnergieFlex richt zich voornamelijk op gezinnen die financieel minder draagkrachtig zijn, studenten, expats en mensen die hun energieverbruik beter willen monitoren. Ook klanten die bij andere energieleveranciers zijn afgesloten, kiezen vaak voor prepaid-energie. In mei stapte 7 procent van alle overstappers van Energieleveranciers.nl over naar EnergieFlex.
In Amerika en Engeland bestaat prepaid-energie al langer. In Engeland maken er bijvoorbeeld 7 miljoen klanten gebruik van. Voor Nederland is het een nieuw fenomeen. EnergieFlex maakt gebruik van de slimme meter, waardoor op afstand precies te zien is hoeveel energie iemand verbruikt heeft. Voor klanten die er geen hebben, vraagt het bedrijf zelf een slimme meter aan.
Vanwege de hogere energielasten, oplopende werkloosheid en crisis kunnen zo’n 300.000 Nederlanders hun energierekening niet meer betalen. Sommige proberen de problemen tijdelijk op te lossen door hun maandbedrag te verlagen, maar moeten dan fors bijbetalen als de eindafrekening komt. Jaarlijks worden 30.000 tot 40.000 huishoudens afgesloten van energie. In de meeste gevallen door een onverwachte hoge eindafrekening. Als die mensen bij andere energiebedrijven aankloppen, moeten ze een hoge waarborgsom betalen. Die kan oplopen tot 2000 euro, een bedrag dat voor hen onbetaalbaar is.
EnergieFlex doet geen kredietcheck en vraagt slechts een lage waarborgsom ter hoogte van een maand energie. De klant koopt voor 30 dagen stroom en gas en als dat tegoed op is, stuurt EnergieFlex sms’jes en e-mails om de klant erop te wijzen dat hij zijn tegoed moet opwaarderen. Tijdelijk rood staan mag, maar na 30 dagen kan de energie worden afgesloten. Opwaarderen kan via internet en binnenkort ook bij supermarkten door middel van een voucher.
,,We zien dat mensen op deze manier bewuster omgaan met energie en precies weten wat ze verbruiken. In Engeland en Amerika blijken prepaid-klanten gemiddeld 300 euro per maand op hun energierekening te besparen. In Engeland bleek dat 80 procent van de prepaid-klanten geen problemen meer heeft met de energierekening,” vertelt Sathees Sampar van EnergieFlex.
EnergieFlex is erkend als zelfstandig energiebedrijf met een eigen vergunning en heeft met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) regels vastgesteld over de contracten die met klanten worden gesloten. Het risico van wanbetalers is volgens Sampar afgedekt doordat de waarborgsom van gemiddeld 150 euro de levering van 30 dagen energie dekt.
Behalve prepaid kunnen klanten ook energie kopen die maandelijks afgerekend wordt. Ook daarbij moeten ze een eenmalige waarborgsom ter hoogte van een maand energie betalen.
Voor meer informatie: www.energieflex.nl