Middelbare scholieren maken zoetwaterapparaat
Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 150 seconden
Met hun ontwerp voor een eenvoudig apparaat, dat van zout water zoet water kan maken, hebben leerlingen van het Christelijk College Nassau Veluwe uit Harderwijk de 3M Fonds Science Challenge 2016 gewonnen. Volgens de jury is hun uitvinding van alle inzendingen het meest interessant. De jaarlijkse wedstrijd is bedoeld om middelbare scholieren te interesseren voor wetenschap en techniek en hen met de klas oplossingen te laten bedenken voor allerlei problemen in de wereld. Bijvoorbeeld luchtvervuiling, onveiligheid, drugsgebruik of vervuild drinkwater. Dit jaar meldden zich ruim honderd scholen aan voor de challenge. Zij moesten een video maken van hun idee, waarop klasgenoten, vrienden en familie maar ook een professionele jury konden stemmen. Criteria daarbij waren innovatie, relevantie, uitwerking en presentatie. Uiteindelijk koos de jury vijf finalisten uit die hun idee op 22 april in Delft kwamen pitchen voor publiek en jury.
De leerlingen van het Christelijk College Nassau Veluwe uit Harderwijk wonnen met hun idee een cheque van 10.000 euro. “Het was een leuke en leerzame ervaring om hier aan mee te doen. Het geld besteden we aan nader onderzoek en wellicht aan een paar klasse-uitjes,” zegt leerling Mellius Mooiweer. Nassau Veluwe bedacht een oplossing om van zout water zoet drinkwater te maken, bedoeld voor inwoners van kustgebieden. Voorwaarde was dat alle materialen in de bouwmarkt gekocht kunnen worden. In hun apparaat gebruiken ze klei met grafiet, dat zout afstoot. Met behulp van een Amerikaanse professor – die ze om advies vroegen – ontwikkelden ze een nieuwe kleisoort en een prototype, dat ze blijven verbeteren.
“Dit project scoorde op alle criteria het beste”, vertelt jurylid Ronald Faas. “Waar ze mee bezig zijn is heel relevant en op technisch gebied zijn ze al heel ver. Wat ook voor ze pleit is dat ze niet opgaven toen het in het begin tegenzat. Dat is de manier om tot oplossingen te komen.”
Als tweede eindigde het Pius X College uit Almelo met zijn idee om het rendement van zonnecellen te verhogen door het gebruik van regenwater. Het rendement van zonnecellen gaat omlaag als de panelen te warm worden. De leerlingen plakken folie over de zonnepanelen en laten daar regenwater doorheen stromen. Als dat water verdampt, wordt energie en dus warmte onttrokken aan de panelen en gaat het rendement omhoog. De tweede prijs leverde hen een cheque van 5000 euro op.
De andere drie finalisten kregen elk een cheque van 2500 euro uitgereikt. Norteam 2 van het Norbertuscollege uit Roosendaal ontwierp een veilige en duurzame elektrische fiets van de toekomst, compleet met zonnepanelen in de wielen, glow-in-the-dark verf en dashboard met apps en telefoonaansluiting.
Leerlingen van klas Exact3 van het Rietveld Lyceum uit Doetinchem denken het meest complete smartlock voor fietsen te hebben ontworpen, dat op afstand te openen is via sms of app en waarbij via een GPS-chip de fiets overal te lokaliseren is. De eerste innovatie van fietssloten in vijftig jaar, stellen ze.
Leerlingen van de Beta Plusklas van De Boerhaave uit Deventer hebben een eenvoudige manier ontwikkeld om fijnstof uit luchtventilatiekanalen te verwijderen via waterdamp.
[related_post themes=”text”]