Het Nationaal BIM Platform groeit met 30 procent in eerste half jaar 2014

Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 131 seconden

Het Nationaal BIM Platform is in de eerste helft van 2014 met zo’n 30 procent gegroeid. De groei van het websitebezoek, het aantal volgers in de social media en aantal nieuwe activiteiten spelen in op de toenemende belangstelling voor BIM vanuit de bouwkolom en opdrachtgevers van bouwprojecten.

 

Het Bouwwerk Informatie Model (BIM) is een relatief nieuwe methodiek in de bouwwereld waarmee deelnemers in het bouwproces beter en effectiever met elkaar samenwerken in projecten. Voor opdrachtgevers is BIM relevant bij het beheer en onderhoud van hun gebouwen. Het Nationaal BIM Platform is een portal met nieuws, opinie, tools en achtergrondinformatie over BIM in Nederland.

 

Cijfers van Google Analytics laten zien dat het sitebezoek van Het Nationaal BIM Platform sinds 1 januari met zo’n 30 procent is gestegen. In die periode hebben bijna 13.500 unieke bezoekers (+32 procent) samen ruim 81.000 pagina’s (+28 procent) geraadpleegd. Ook in de social media laten de cijfers van Het Nationaal BIM Platform stijgende lijnen. Per 1 juli heeft het platform 522 volgers op Twitter en bestaat de LinkedIn-groep uit 1.567 leden. Het aantal abonnees op de tweewekelijkse nieuwsbrief is gestegen naar bijna 639 BIM-professionals.

 

Een leuke marketinginnovatie is dat de Twitter-profielpagina van Het Nationaal BIM Platform kan worden ‘gesponsord’ door een partnerbedrijf met een Bedrijfsprofiel Plus in het BIM Bedrijvenregister. Een bedrijf mag voor een afgebakende periode een relevante en mooie foto presenteren van een project dat in BIM is uitgevoerd. De kickoff hiervoor is gegeven door Construsoft en andere bedrijven zullen volgen.

 

De website heeft sinds dit voorjaar een aantal nieuwe onderdelen. Zo is de BIM Vacaturebank in februari aan de dienstverlening van Het Nationaal BIM Platform toegevoegd. Bedrijven kunnen hun vacatures plaatsen en koppelen aan hun profiel in het BIM Bedrijvenregister. In dit register kunnen bedrijven sinds februari kiezen uit een van de drie types bedrijfsprofielen, namelijk Light, Standaard of Plus. Bedrijfsprofiel Plus-houders kunnen hun profiel verrijken met additionele informatie, video en downloads en mogen gratis vacatures plaatsen in de BIM Vacaturebank.

 

In het afgelopen half jaar is het aantal columnisten ook sterk toegenomen. Vanuit de redactie zijn diverse experts op het gebied van BIM gericht benaderd voor een periodieke bijdrage en inmiddels heeft de site 19 vaste columnisten. De opiniepagina’s zijn ronds de jaarwisseling uitgebreid met een reactieformulier voor sitebezoekers. Hiervoor moeten ze wel geregistreerd zijn en de redactie houdt toezicht op de reacties.

 

De digitale gratis nieuwsbrief is nauwelijks veranderd. Alleen de frequentie is verhoogd naar 22 keer per jaar en de vacatures uit de BIM Vacturebank worden nu 1-op-1 in de nieuwsbrief gepost. Zo krijgen bedrijven met vacatures meer exposure.

Voor meer informatie: www.hetnationaalbimplatform.nl