Ruim een derde van de Nederlandse installateurs is digitaal georiënteerd
Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 77 seconden
Marktonderzoekbureau USP heeft een onderverdeling gemaakt naar de verschillende soorten HVAC installateurs in Europa. Er blijken vier hoofdgroepen te zijn. In ons land springt de ‘digitale installateur’ er het meeste uit (37%). Deze koopt zijn producten bij voorkeur online, maakt veel gebruik van internet, sociale media en apps en verkiest digitale documenten boven gedrukte documentatie, zoals catalogi en brochures. Tot deze groep behoren veelal de gemiddelde tot grote bedrijven en jonge installateurs. De andere groepen die uit het onderzoek naar voren komen zijn de ‘progressieve installateur’, ‘open geest prijsgerichte installateur’ en ‘conservatieve prijsgerichte installateur’.
De progressieve installateur omarmt innovaties, probeert nieuwe dingen uit en adviseert klanten te kiezen voor energiezuinige oplossingen. Voor de open geest prijsgerichte installateur zijn de productprijs en hoge marges het belangrijkst. Hij ziet weinig kwaliteitsverschil tussen de verschillende merken, gebruikt verschillende inkoopkanalen en staat open voor nieuwe dingen die hij wil uitproberen. De conservatieve prijsgerichte installateur, ten slotte, richt zich vooral op de productprijs en hoge marges, ziet geen kwaliteitsverschil tussen verschillende merken, koopt traditioneel in en is niet erg geïnteresseerd in energie-efficiëntie en innovatie.
Kleine bedrijven en installateurs ‘op leeftijd’ zijn vaak conservatieve prijsgerichte installateurs. De progressieve installateurs en de conservatieve prijsgerichte installateurs zijn het meest merkentrouw.
De digitale installateur domineert niet alleen in ons land maar ook in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. De open geest prijs gerichte installateur komt het meest voor in Frankrijk, België en Polen. Duitsland heeft ook veel progressieve installateurs. De conservatieve prijs gericht installateurs vormen de kleinste groep in Europa.
[related_post themes=”text”]