Alle eindjes aan elkaar knopen
U heeft het vast zelf ook wel eens meegemaakt. Klanten die uw betalingstermijn wat flexibel hanteren. U vraagt de factuur binnen twee weken te voldoen, de klant denkt dat vier weken ook nog wel prima is. Of van die muggenzifters die niet tevreden zijn over de plek waar u netjes de rookgasafvoer heeft gebeugeld en daarom de rekening weigeren te betalen omdat zij het zo niet mooi genoeg vinden. U zult waarschijnlijk het principe de ‘klant is koning’ hanteren en vervolgens de beugel verplaatsen, zodat u gewoon netjes uw geld krijgt. En u belt de klant op die achterblijft met betalen om te vragen of hij dit alsnog wilt doen. In de meeste gevallen krijgt u vervolgens netjes uw geld en kunt u gewoon doorgaan met de dagelijkse bedrijfsvoering.
Zo was het ook altijd met Karel. Alleen u kent hem inmiddels; hij loopt de installatie-kantjes er nog al eens van af. Toevallig maakten twee inmiddels ex-klanten onlangs behoorlijk bezwaar tegen de rekening van Karel. Dit vanwege de niet veilige en bovendien slecht functionerende installatie die hij had geïnstalleerd. Beide ex-klanten weigerden pertinent de rekening te voldoen. Sterker nog, ze hadden een andere installateur gevraagd om de rotzooi van Karel te herstellen en legden de kosten hiervan bij hem neer.
De cashflow van Karel had hierdoor een bedenkelijk niveau bereikt. Toen hij bij een klant kwam om een radiator op te hangen, kon hij nog maar nauwelijks genoeg buis aanschaffen om het geheel waterdicht af te sluiten. Vanwege het behoorlijke aantal bochten en al het buisknipwerk bleek hij bovendien nog eens te weinig buis over te houden om het geheel met één stuk af te maken. Gelukkig had hij nog wel voldoende restanten om de eindjes aan elkaar knopen, zodat de klant uiteindelijk over een prima werkende radiator kon beschikken. Het is te hopen dat deze klant zijn de rekening wel gaat betalen!