Eerder deze week publiceerden wij een interview met Lino Noya Mahn, eigenaar van Noya Installatietechniek. Deze installateur vertelde daarin hoe zijn bedrijf wordt getroffen door de coronacrisis en welke hygiënische voorzorgsmaatregelen hij treft om toch klanten te kunnen bezoeken. Uit diverse reacties van Belgische installateurs blijkt dat zij heel anders met deze situatie omgaan en de angst voor een besmetting daar erg groot is.

Noya Mahn vertelde aan Installatienet dat hij zijn werkwijze inmiddels aangepast aan de omstandigheden. “Ik desinfecteer mijn handen, trek vervolgens mijn handschoenen aan als ik naar binnen ga, gooi direct na afloop mijn handschoenen weg en desinfecteer weer mijn handen.” Hij merkt sowieso dat klanten zich bovendien sneller terugtrekken in een andere ruimte als hij zijn werkzaamheden verricht.

Begrip Nederlandse installateurs
Noya Mahn kan rekenen op begrip van Nederlandse branchegenoten, bleek uit de reacties onder het bericht. Zo schreef Haverkort Timmer -& Installatiewerken: “Net als jullie proberen wij nog gewoon door te gaan met ons werk. Zolang het mogelijk is op een veilige manier.” En ook Martin Duitscher van Duitscher Installatietechiek probeert zo lang mogelijk door te gaan met zijn normale werkzaamheden, daarbij wel de veiligheidsmaatregelen van het RIVM in acht nemend. “Mijn vrouw is nagelstyliste, die zit nu thuis. Er ligt dus ook meer druk op mij om geld binnen te brengen.”

Strengere maatregelen in België
Bij onze zuiderburen gaat men heel anders om met de situatie blijkt uit reacties op Facebook. Dat is ook begrijpelijk omdat België veel strengere maatregelen heeft doorgevoerd dan Nederland. Zo valt er op de site van de Federale overheidsdienst te lezen dat mensen zich alleen in noodzakelijke gevallen naar buiten mogen begeven, bijvoorbeeld in het kader van werk, om naar de winkel of dokter te gaan of minder zelfredzame mensen te helpen. Een ommetje buiten maken of vrienden bezoeken, zoals in Nederland nog mag, zit er niet in bij onze zuiderburen. Bovendien is ‘telewerk verplicht bij alle niet-essentiële diensten, ongeacht hun grootte en voor alle medewerkers waarvoor dit mogelijk is, zonder uitzondering.’

Alleen dringende zaken
Die maatregelen hebben ook zijn weerslag op het werk van installateurs. “Alle dringende herstellingen kunnen uitgevoerd worden. Loodgieters, garagisten, telecomleveranciers, … kunnen dringende herstellingen doen.” Daarmee lijkt de kous af. Deze maatregelen beïnvloeden ook de manier waarop Belgische installateurs aankijken tegen de coronacrisis. De angst voor besmetting is erg groot, blijkt wel uit de reacties op Facebook. Zo zegt Bert Rebry: “Het gaat niet over bang zijn om besmet te raken, het gaat om mensen te besmetten. En dat doe je zonder het te weten. Dringende depannages of niet bewoonde werven, daar heb ik geen probleem mee. Maar proberen voortdoen als gewoonlijk is onverstandig.” Ronny Thielemans sluit zich bij hem aan: “Dépannages.. Ok... De rest, nee dus!”

Vals gevoel van veiligheid
En volgens Steve Bruyninckx “gaat handschoenen dragen niet helpen. Het geeft zelf een vals gevoel van veiligheid!” Het tekent maar weer eens hoe verschillend er in Europa wordt omgegaan met de coronacrisis en hoe dat ook zijn sporen nalaat bij de installatiebranche.