Consumentenvertrouwen ook zichtbaar in aantal klussen

Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 140 seconden

Het consumentenvertrouwen lijkt zich dit jaar te herstellen als het gaat om allerlei klussen in en om het huis. In de afgelopen 12 maanden hebben ruim 3,8 miljoen Nederlanders een of meerdere klussen uitbesteed, waarvan 38 procent in het eerste kwartaal van 2014. Dit blijkt uit de Klusmonitor uitgevoerd door MarketResponse onder 1.079 Nederlanders in opdracht van Werkspot.nl, de website voor alle klussen.

 

Het Centraal Bureau voor de Statistiek constateerde vorige maand al dat consumenten positief waren over het economisch klimaat. Deze ontwikkeling is ook zichtbaar in het aantal uitbestede klussen en de gemiddelde waarde van een klusopdracht.

 

Dat het vertrouwen in de economie de laatste maanden aan het toenemen is, ziet directeur Ronald Egas van Werkspot.nl niet alleen in het beeld van de Klusmonitor. “Wij constateren de laatste maanden ook dat steeds meer consumenten hun klussen op Werkspot.nl plaatsen. In het eerste kwartaal werden er 57.885 klussen geplaatst. Dit vertegenwoordigt een kluswaarde van 93 miljoen euro. Een stijging van 46 procent ten opzichte van het eerste kwartaal in 2013. Nooit eerder werden er in een kwartaal zoveel klussen geplaatst op Werkspot. Wij liften mee op de aantrekkende huizenmarkt.”

 

De Klusmonitor laat ook zien dat 20 procent van de Nederlanders nu al aangeeft de komende 12 maanden een klus uit te gaan besteden. De verwachting is dan ook dat erin 2014 meer klussen worden uitbesteed, dan afgelopen jaar. Bovendien weten we dat veel klussen last minute tot stand komen. Het geeft vertrouwen dat 20 procent van de Nederlanders nu al aangeeft een klus te plaatsen.

 

Van de mensen die een klus uitbesteedden, gaf 20 procent van de ondervraagden tussen de 1.000 en 2.000 euro uit aan een klus in of om het huis, 14 procent tussen de 2.000 en 5.000 euro en 12 procent gaf daar meer dan 5.000 euro aan uit. Uit de data analyse van Werkspot.nl blijkt dat de gemiddelde orderwaarde het afgelopen half jaar is gestegen met maar liefst 28 procent van 1.250 euro naar 1.606 euro.

Jongeren in de leeftijd van 18 tot en met 34 jaar besteden een klus het minst vaak uit. Het zijn vooral personen met een bovenmodaal inkomen die een klus liever uitbesteden dan er zelf aan te gaan beginnen. Uit de eigen data van Werkspot.nl blijkt het aantal klussen het meest te stijgen in de noordelijke provincies; Drenthe (73%), Groningen (57%) en Friesland (55%).

 

75% van de consumenten leunt op ervaringen van anderen bij het kiezen van een vakman. 59% van de consumenten leest online referenties. Voor 73% van deze consumentengroep zijn de online referenties mede bepalend voor de keuze van een vakman. Ronald Egas zegt hierover: “Het is voor een gemiddelde consument moeilijk in te schatten of een vakman bekwaam is. Net als bij het boeken van hotelkamers of bij de keuze van een restaurant, helpen online referenties heel goed bij het maken van keuzes.”

Voor meer informatie: http://www.werkspot.nl/media/288/consumentenvertrouwen-ook-zichtbaar-in-aantal-klussen