De cv-ketel gaat online

Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 151 seconden

Nefit eServiceNa een lange werkdag thuiskomen in een koud huis omdat de verwarming het niet doet. Vervolgens moeten wachten op de monteur, die na de controle van de ketel eerst het juiste onderdeel moet bestellen en een vervolgafspraak moet inplannen alvorens de storing echt wordt verholpen. Dit soort ongemakken behoort sinds kort tot het verleden dankzij de introductie van eService een nieuwe, gratis functie van de slimme thermostaat Nefit Easy.

Bij een dreigende cv-storing ontvang je direct een melding op je smartphone. Dit bericht stuur je vervolgens met één druk op de knop door naar je installateur. Via zijn eigen app kan deze vaststellen wat het probleem is. In sommige gevallen kan hij de storing direct verhelpen, zonder bij je thuis te hoeven komen. Het klinkt futuristisch, maar dankzij het nieuwe eService-concept van Nefit kan het echt.

Nefit Easy is de slimme thermostaat waarmee Nefit in 2013 een primeur had in Nederland. Easy is los verkrijgbaar, zonder energiecontract of abonnement, en is dankzij een speciale adapter voor alle merken cv-ketels te gebruiken. Dit jaar volgden onder andere Google en verschillende andere leveranciers met vergelijkbare slimme thermostaten. Met de eService-functie doet Nefit opnieuw van zich spreken.

eService van Nefit is digitaal consumentengemak in zijn puurste vorm. Wanneer een zogenoemde ‘vergrendelende storing’ dreigt aan de cv-ketel, stuurt de Nefit Easy thermostaat direct een melding naar de smartphone van de bewoner, die de melding op zijn beurt met één druk op de knop kan doorsturen naar de monteur. Die ontvangt een e-mail met de displaycode en een link naar de speciale installateurs app (de Nefit Service Tool) waar direct de oplossingsmethodiek wordt getoond. Na toestemming van de bewoner kan de monteur de cv-ketel op afstand uitlezen, de foutcodehistorie bekijken, tests uitvoeren, toestelinstellingen aanpassen en zelfs de ketel resetten.

Monteurs krijgen altijd één uur toegang tot de ketel. Daarna wordt de sessie automatisch beëindigd. Tussentijds blijft de bewoner steeds in control – hij kan op elk gewenst moment de toegang tot de ketel stopzetten. Ook de privacy van de bewoner is gewaarborgd met de eService: gebruiksgegevens worden enkel en alleen opgeslagen in de Easy en de app. Easy bewaart geen gegevens in de cloud of op een server bij een internetbedrijf of energiemaatschappij.

De eerste diagnose via de app is meestal genoeg om de oorzaak van het probleem aan de ketel vast te stellen. In sommige gevallen kan het probleem zelfs direct op afstand worden opgelost, wat veel tijdwinst en gemak oplevert voor zowel de bewoner als de monteur. Blijkt het wél nodig om fysiek langs te komen, dan weet de monteur in elk geval wat hem te doen staat en met welke onderdelen hij op weg moet. Dat zorgt voor minder herhaalbezoeken en een veel efficiëntere, klantgerichte service.

De app update is vanaf nu te downloaden via Google Play en wordt voor het einde van de maand verwacht in Apple App Store. Er zijn geen extra kosten aan verbonden voor de gebruiker. Meer informatie staat op: www.nefit.nl/easy en www.nefit.nl/eservice.