De mens als nieuw kanaal

Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 105 seconden

In een eerdere blog heb ik geschreven over het op handen zijnde ‘P2P-conversatie’ tijdperk. Een tijdperk waarin mensen via digitale podia met elkaar in gesprek gaan of elkaar informeren. Voor mij staat het vast: een categorie digitale ambassadeurs is geboren.

De mens als bron van nieuws
Door het nagenoeg overal en altijd beschikbare internet hebben wij in onze westerse maatschappij toegang tot sociale media. Men VLOGT, BLOGT, TWEET, FACEBOOKT, WHATSAPPT wat af. We praten over ongeveer alles. Over wat we zien, horen, voelen en vinden. Ja, er zit heel veel onzin tussen (dat is dan mijn mening). Tegelijkertijd komen er ook zomaar hele waardevolle berichten en informatie voorbij. En daarmee is de mens, het individu een bron van nieuws geworden.  Ook jouw nieuws adopteert en deelt men graag. Mits het voor de ontvanger op de juiste tijd aangeleverd wordt én relevant is.

De mens als deler
Het hele scala aan sociale mediakanalen geeft ons gelegenheid te delen wat ons “hoog” zit. Wanneer je met deze wetenschap slim handelt, maak je daar als ondernemer gebruik van. De term ‘virals’ laat zien dat je zomaar landelijke of wereldwijde aandacht kunt krijgen. Overigens zowel positief als negatief. De mens wordt zo een niet te onderschatten informatiekanaal in termen van maken, ontvangen en delen.

De mens als kanaal
Ik ben van mening dat elke communicatie-activiteit die je als bedrijf opzet, elk instrument dat je inzet en elke actie die je voert primair moet bijdragen aan het gesprek wat je klant, doelgroep of stakeholder voert of wil gaan voeren. Wat handig is het dan om gebruik te maken van de gesprekken die medewerkers, klanten, leveranciers of wie dan ook al onderling voeren. Het individu als communicatiekanaal, ik geloof dat het kan. Het vraagt wel om een andere communicatie- en marketingstrategie.

Bedrijfsgrootte is – in het behalen van succes in je communicatie- en marketingactiviteiten – een non-issue wanneer je de mens als kanaal weet te mobiliseren. En net zoals in het echte leven lukt dit alleen wanneer je zelf ook actief het gesprek, de dialoog aangaat. Digitaal of gewoon lekker analoog!

Contact? www.leertouwer.nl/maartenvanderboon
@maartenvdboon