Grohe sluit zich aan bij initiatief voor betere hygiënische voorzieningen
Grohe, producent van sanitaire producten, sluit aan bij het partnership Make a Splash! tussen Unicef en LIXIL. Laatstgenoemde is het Japanse moederbedrijf van Grohe. In het partnership werken de organisaties gezamenlijk aan projecten in Kenia, Ethiopië en Tanzania. Focus ligt op het vergroten van het aantal voorzieningen, zoals toiletten en handwasfaciliteiten, maar ook op educatie op het gebied van hygiëne. Daarnaast werken de partijen samen als het gaat om belangenbehartiging en het wereldwijd promoten van hygiëneprogramma’s om gedragsverandering te bewerkstelligen.
Een kwart van de mensen wereldwijd heeft geen toegang tot een toilet en dagelijks sterven 1.300 kinderen onder de vijf jaar aan diarree als gevolg van onhygiënische omstandigheden, waarvan minstens 800 door gebrek aan sanitaire voorzieningen. Volgens Unicef heeft daarnaast 40% van de wereldbevolking thuis geen toegang tot elementaire handwasfaciliteiten. Juist de COVID-19 situatie heeft de enorme ongelijkheid in toegang tot water, sanitaire voorzieningen en hygiëne benadrukt.
Al sinds het begin van het partnership in 2018 werkt LIXIL via haar SATO-merk aan de ontwikkeling van betaalbare en makkelijk te installeren sanitaire oplossingen, zoals toiletten. Tot op heden zijn meer dan 18 miljoen mensen in 38 landen bereikt met verbeterde sanitaire voorzieningen door middel van SATO-producten.
SATO Tap voor handhygiëne
Naar aanleiding van de COVID-19 situatie ontstond de behoefte aan een nieuwe oplossing voor handhygiëne. De afgelopen maanden werd daarom gewerkt aan de ontwikkeling van de SATO Tap, een zelfvoorzienende oplossing om handen te wassen. De innovatie is speciaal ontwikkeld voor huishoudens met een laag inkomen en zo ontworpen dat het overal in huis kan worden gebruikt, zelfs zonder toegang tot stromend water. De eerste SATO Taps worden in India vervaardigd en zijn in september 2020 beschikbaar voor Make a Splash! partners. Om een snelle uitrol van de SATO Tap mogelijk te maken, doneren LIXIL en Grohe daarnaast gezamenlijk 1 miljoen dollar. Hiermee worden de partners in staat gesteld om zo snel mogelijk tot 5 miljoen mensen te bereiken.
Luxepositie
Rogier van Dis, algemeen directeur Grohe Nederland: “Met dit partnership willen we elementaire sanitaire voorzieningen voor iedereen, overal ter wereld, toegankelijk maken. We verkeren in Nederland in een enorme luxepositie en hoewel we dat mogen omarmen, is het ook belangrijk om stil te staan bij het gebrek aan sanitaire voorzieningen elders in de wereld. Door aan te sluiten bij Make a Splash! komt de reeds bestaande kennis en expertise samen en kan het netwerk van zowel Grohe, LIXIL als Unicef worden ingezet om maximale impact te bereiken.”
Donatie
Van 1 augustus t/m 31 oktober 2020 doneert Grohe voor elk verkochte SmartControl douchesyteem €20,- aan Make a Splash! Daarnaast wordt voor iedere andere verkochte douche, handdouche, hoofddouche, doucheset en douchethermostaatkraan €1,- gedoneerd.