“Zou u met een geldprijs van 20.000 euro liever een wereldreis maken, een nieuwe auto kopen of uw woning verduurzamen?” Die vraag stelde duurzaamheidsplatform Slimster aan duizend Nederlanders. Interessant is dat bijna 36 procent van de ondervraagden het geld steken in een energiezuinigere woning. De kleinste groep - opvallend genoeg vaak vrouwen - zou daarentegen voor een nieuwe auto kiezen. Jongeren kiezen overduidelijk voor een wereldreis.

“Onze aanname was dat vooral de jongere generatie zou kiezen voor verduurzaming, omdat eerdere onderzoeken telkens laten zien dat zij hieraan het meeste waarde hechten”, vertelt Marvin Grouw van Slimster. Die aanname bleek ongegrond, daar slechts 13 procent van de ondervraagde twintigers hiervoor zou kiezen. Maar liefst tweederde van hen zou het bedrag besteden aan een wereldreis. Van de 70-plussers daarentegen zou 44 procent kiezen voor verduurzamen. Ook de voor de hand liggende suggestie dat mannen eerder voor een nieuwe auto zouden kiezen, wordt door dit onderzoek gelogenstraft.

Geld belangrijke belemmering voor verduurzaming
Uit het onderzoek van Slimster wordt tevens duidelijk dat een flinke geldprijs voor veel Nederlanders die hun huis willen verduurzamen zeer welkom is. Ruim één op de vijf ondervraagden noemt een tekort aan financiële middelen als voornaamste belemmering om hun huis energiezuiniger te maken, ondanks dat er veel duurzame subsidies mogelijk zijn. Onder dertigers is dit met ruim 34 procent zelfs de meestgenoemde hobbel. Opvallend is verder dat niet alleen de oudere, maar ook jongere generaties betwijfelen of zij een dergelijke investering nog terugverdienen. Dat kan volgens Slimster niet losgezien worden van de recente ontwikkelingen op onder meer de zonnepanelenmarkt.

Kwart ondervindt geen enkele hinder
Tot slot geeft bijna een kwart van de ondervraagden aan op geen enkele manier gehinderd te worden bij het verduurzamen van hun woning. Met name veertigers, vijftigers en zestigers geven dit aan. Binnen de jongste groep daarentegen - de 18- tot 30-jarigen - is dit slechts een kleine acht procent. Marvin Grouw van Slimster: “Desondanks kunnen we ons wel voorstellen dat deze groep andere keuzes maakt, mochten zij een flink geldbedrag winnen. Een mooie reis heeft immers óók waarde op de lange termijn, door de mooie herinneringen die je maakt. Bovendien gebruiken veel jongeren deze periode om zichzelf te ontdekken en na te denken over hun toekomst. Echter, je zou ook kunnen zeggen: investeer eerst in een energiezuinig huis, dat bespaart je immers maandelijks kosten, waardoor je vaker op vakantie kunt!”

Relevant nieuws

Schrijf je in op onze nieuwsbrief