Heeft een vakbeurs nog bestaansrecht?
‘Hardenberg’ is al jarenlang een begrip in onze branche. Zo ergens in de tweede week van september reizen we en masse af naar het oosten van het land om de installatievakbeurs te bezoeken. Maar heeft een vakbeurs nog bestaansrecht na de pandemie en de gigantische digitaliseringsgolf die er nu plaatsvindt?
IZ sprak met twee veteranen, die al ettelijke keren de vakbeurs hebben bezocht. Het gaat om Jan Peter Henstra, van Henstra Installatie uit Surhuisterveen en Jan Verdonck, Specalist New Business van JAGA/Konvektco.
Jan Peter, jij behoort tot de doelgroep als installateur. Hoe vaak heb je de beurs al bezocht?
“Zeker 10 keer, maar het kan ook meer zijn.”
Wat is er zoal veranderd tijdens die jaren?
“Niet veel als ik eerlijk ben. Ja, je ziet nu minder verzamelaars van pennen, stickers en andere hebbedingetjes. Het publiek is serieuzer. Er komen vooral vakmensen.”
Waarom ga jij naar ‘Hardenberg’?
“Eigenlijk om twee redenen. Om innovaties te bekijken en contacten met vertegenwoordigers aan te halen. De laatste jaren gaat mijn interesse met name uit naar noviteiten op het gebied van warmtepompen.”
Hoe ziet jouw ideale dagje ‘Hardenberg’ eruit?
“We vertrekken 's morgens met een man of vier en struinen dan de hele dag over de beurs. Tussendoor maak je tussenstops om nieuwe producten te bekijken, bij te praten met zakenrelaties en kennis te maken met hun nieuwe personeelsleden. Uiteraard pak je de hele dag door de nodige hapjes en drankjes.”
Door de pandemie vindt er een gigantische digitaliseringsslag plaats. Waarom zou je nog naar de beurs gaan als je steeds makkelijker op digitale wijze contacten kunt onderhouden en informatie over nieuwe producten kunt vergaren?
“Op de beursvloer kun je echt de producten zien en aanraken, dat is toch anders. Bovendien mis je de Body Language bij digitale communicatie. Ik merk snel genoeg aan iemands lichaamstaal of hij echt achter zijn product staat of een dozenschuiver is. Die info heb ik nodig om een beslissing te nemen over de eventuele toepassing van innovaties bij projecten. Tot slot gaat het ook om een stukje arbeidsvreugde. Een groot deel van het werkplezier haal je juist uit het persoonlijke contact met klanten en leveranciers.”
Jan, welke redenen hebben jullie als JAGA/Konvektco om op Hardenberg te staan?
“Hardenberg is in feite één groot wijkcentrum. Het is voor ons de gelegenheid bij uitstek om persoonlijke contacten aan te halen of nieuwe klanten te winnen.”
Hoe zit het qua noviteiten?
“Eigenlijk is de VSK meer voor de noviteiten, naast het zakelijke contact. 'Hardenberg’ is vooral een relatiebeurs.”
Hoe ziet de toekomst eruit voor beide beurzen?
“Ik geef de vakbeurs Hardenberg als ze deze formule doorzetten een goede kans om door te gaan, en zelf nog wat populairder te worden. Immers de installatie sector staat niet stil, en men heeft voldoende uitdagingen de komende jaren. De VSK heeft een prachtige opzet, maar ik denk dat ze het lastig gaan krijgen. De beurs werd voorheen gebruikt als zakelijke beurs waarbij je veel relaties ontving, en de kwaliteit goed was. Dit is wel minder geworden. Beurzen kosten een flinke duit, dus je moet altijd kijken wat de kwalitatieve waarde is voor je bedrijf.”
Wat denk jij Jan Peter?
“Lastig. De vanzelfsprekendheid dat er iedere jaar een vakbeurs plaatsvindt, is door de pandemie op de tocht te staan. Maar in principe denk ik wel dat ‘Hardenberg’ een blijvertje is. De behoefte aan persoonlijk contact zal niet verdwijnen. Ook omdat je als installateur even de tijd kan nemen op zo'n beurs om feedback te krijgen. Kijk ik naar de VSK, dan vermoed ik dat die eerder in zwaar weer terecht kan komen. Dat is minder een relatiebeurs en eerder een plek waar leveranciers op een gelikte wijze hun producten tentoonstellen. Ik vraag me af of dat blijvend is.”