Henco investeert 10 miljoen in productie voorgeïsoleerde buizen
Henco, producent van onder andere buizen en fittingen voor de sanitaire en verwarmingssector, start met de productie van voorgeïsoleerde buizen. Hiervoor wordt 10 miljoen geïnvesteerd in een nieuwe isolatielijn, die de meerlagenbuis van isolatie voorziet. Met deze investering haalt Henco jaarlijks meer dan duizend vrachtwagens van de weg. De fabrikant wordt bovendien de enige producent in West-Europa met een productie van dit type buizen in eigen beheer.
Door de buizen zelf van isolatieschuim te voorzien in plaats van dit over te laten aan (buitenlandse) partners, krijgen efficiëntie en duurzaamheid een boost, stelt Wim Verhoeven, CEO: “We halen de productie van A tot Z in huis, waar vroeger voor elke vrachtwagenrit naar onze partners, twee of drie retourritten nodig waren. Die transportbesparing zorgt voor meer dan duizend vrachtwagens die we jaarlijks van de weg halen. Wat resulteert in een reductie van 750 ton CO2.” Eerder dit jaar installeerde Henco al tweeduizend zonnepanelen op de daken van de productie, waarmee de richting naar een duurzamere productie werd ingezet.
Kwaliteitslabel
Door de steeds strengere bouwnormen stijgt de vraag naar voorgeïsoleerde buizen. Dankzij het nieuwe proces verbetert Henco de isolatiewaarde, en dus ook de energieverliezen in zowel verwarmings- als koelinstallaties. Maar ook op het vlak van brandveiligheid speelt de buis in de hoogste klasse, zowel naar brandvertraging als brandbaarheid (druppelvorming) van het materiaal. Wim Verhoeven: “Bovendien houden we de kwaliteit nog beter in eigen hand, en wordt de doorlooptijd van bestelling tot levering flink ingekort. Dat stelt ons in staat veel flexibeler op de vraag in te spelen, mede dankzij de aanleg van een slimme buffervoorraad. Kortom, het kwaliteitslabel ‘made in Belgium’ mogen we nu echt wel terecht voeren.”
Voordelen voor de doelgroep
De eindklant voor de Henco-buizen zijn de verwarming- en sanitair-installateurs, die producten via de groothandel inkopen. Voor de consument/bewoner zijn de Henco-producten als ‘behind the wall’ onzichtbaar en niet direct relevant. “Maar voor de doelgroep van installateurs is het belangrijk dat zij terechtkunnen bij een betrouwbare leverancier die kort op de bal kan spelen voor de juiste kleuren, diktes en lengtes”, zegt Verhoeven. “Zo kunnen zij optimaal hun werk plannen en afval verminderen. Anderzijds zijn ook de voorschrijvers en adviesbureaus door onze certificaten in verschillende landen zeker van hun zaak, wat vooral bij grote bouwprojecten met Europese normen (o.a. BREEAM) een voordeel is.”
Lokale verankering met blik op de wereld
De nieuwe lijn zou in de eerste fase een 15-tal extra banen opleveren. Wim Verhoeven: “We verankeren lokaal, om beter heel Europa te kunnen bedienen. We hebben daartoe ook al aangrenzende ruimte aangekocht, met het oog op eventuele uitbreiding in de toekomst. De bouwsector in Europa groeit langzaam naar eenwording, maar er zijn nog heel wat regionale verschillen. Vanuit onze fabriek kunnen we daar soepel op inspelen, met lokale mensen die over de juiste skills en instelling beschikken. We zijn dus best trots, als eerste fabriek in Europa die dit hele proces in eigen beheer realiseert. Wij staan klaar om elke evolutie in de bouw, ook naar bijvoorbeeld prefab, te ondersteunen en zelfs mee te sturen."