Hoe werf je vakmensen én houd je ze binnenboord?
Het tekort aan (technische) vakspecialisten in de branche is nijpend. Er moet de komende jaren ontzettend veel verduurzaamd, gebouwd en onderhouden worden. Door andere bouwwijzen en technologische ontwikkelingen zijn bovendien steeds meer nieuwe specialismen nodig en door vergrijzing is er veel vraag naar jong talent dat de branche niet altijd weet te vinden. Bedrijven in de bouw-, vastgoed- en installatiebranche staan daardoor voor een enorme wervingsopgave én de opgave om vakmensen binnenboord te houden. Hoe doe je dat?
Het nieuwe boek Bouwen aan een sterk werkgeversmerk wil hier antwoord op geven. Het is een praktisch boek over hoe je de juiste medewerkers voor je bedrijf vindt en aan je bindt. Het boek richt zich specifiek op organisaties in de bouw-, installatie- en vastgoedbranche en bevat 42 voorbeelden uit de sector. Schrijvers zijn Inge Sijpkens en Sascha Murk. Samen hebben zij bijna 30 jaar marketing- en communicatie-ervaring in de branche.
Een mooi salaris is niet genoeg
Inge Sijpkens: “We schreven dit boek omdat we in de praktijk merken hoeveel moeite bedrijven hebben om medewerkers te vinden en ze vervolgens ook voor hun bedrijf te behouden. Enkel een vacature delen als je een nieuwe medewerker zoekt, zelfs al doe je dat via alle denkbare kanalen, voldoet bij lange na niet meer om talentvolle medewerkers te vinden. En een mooi salaris bieden is allang niet meer genoeg om goede medewerkers aan je te binden.”
Sterk werkgeversmerk
“Het gaat om een geheel van waar je voor gaat en staat als bedrijf, je cultuur, je werksfeer, je arbeidsomstandigheden, de autonomie en doorontwikkelingsmogelijkheden die je medewerkers biedt. De mate waarin je medewerkers betrekt bij je bedrijf én hoe je dat alles continu intern en extern laadt met een heldere, onderscheidende boodschap. Kortom: een sterk werkgeversmerk bouwen, daar gaat het om.”
Meer business en meer winst
Sascha Murk: “Bouwen aan je werkgeversmerk is zakelijk gezien ook een zeer logische investering. Een goede reputatie en tevreden en loyale klanten, dat begin allemaal binnen, bij en met je medewerkers. Zij maken voor jouw klanten het verschil. Blije medewerkers = blije klanten en andersom. Een sterk werkgeversmerk levert je bedrijf op de langere termijn dus niet alleen betrokken en productieve medewerkers op, het levert je ook meer business en meer winst op.”
Praktische voorbeelden
In totaal staan in het boek 42 voorbeelden uit de branche. Bouwers, installateurs, vastgoedonderhoudsbedrijven, leveranciers, adviesbureaus, woningcorporaties, een gemeente en nog veel meer organisaties vertellen hoe zíj dat doen: medewerkers vinden, binden en boeien. Ze vertellen onder andere over onderzoek doen, kernwaarden, cultuur, campagnes, eigen academies, hun samenwerking met opleiders, vitaliteit, welke middelen ze inzetten en hoe ze meten wat het effect is van alles wat ze doen.
Bouwen aan een sterk werkgeversmerk kost €39. Het boek is te bestellen via www.bouwenaaneensterkwerkgeversmerk.nl. Op deze website staat ook een deel van het boek ter inzage online.