Ben Goossens was bijna 50 jaar lang werkzaam in de installatiebranche. In al die jaren heeft hij geen enkele wervingscampagne de revue zien passeren die vruchten afwierp. Is er sowieso wel een recept voor succes?
Goossens werkte zijn gehele carrière bij twee installatiebedrijven, waarvan het overgrote deel bij Kemkens. Hij schopte het tot afdelingshoofd van de afdeling woningbouw, waarbij hij zich ook boog over commerciële zaken. “Zolang ik me kan heugen is er altijd een gebrek aan aanwas geweest in onze branche en een grote kloof tussen het onderwijs en de praktijk. In de jaren 90 wilden we daar een kentering in brengen bij Kemkens door een eigen vakopleiding in het leven te roepen.”
Was dat een succes?
“Jazeker. We merkten dat leerlingen van de ROC’s met een BBL-opleiding vaak stukliepen op een gebrek aan begeleiding. Als ze een werk-/opleidingstraject volgden bij een installatiebedrijf, moesten ze al snel productie draaien, wat ten koste ging van hun verdere verdieping. In 1992 zijn we als Kemkens van start gegaan met een eigen avondopleiding, waar ze de nodige praktijkkennis konden opdoen en echt konden groeien in het vak. Dat pakte goed uit. De meesten werken nu nog bij Kemkens.”
Bestaat die eigen vakopleiding nog steeds?
“Ja, maar het is door geëvolueerd. In 2005 hebben we als Kemkens van de avondopleiding een dagopleiding gemaakt, waar de leerlingen 1 dag per week praktijklessen volgden. En tegenwoordig beschikken we over een eigen kenniscentrum.”
Maar eigenlijk is het schrijnend dat een installateur zelf die kennislacune moet opvullen. Dan schort er toch wat aan het regulier onderwijs?
“Ik denk dat er een sterke behoefte is aan hybride docenten. Vakmensen die deels werkzaam zijn in de installatiebranche en deels hun kennis en expertise willen overdragen op scholen. Daarnaast zouden fulltime docenten de tijd moeten krijgen om jaarlijks hun kennis bij te kunnen spijkeren. Op die manier zouden het onderwijs en de praktijk weer beter op elkaar aansluiten.”
Blijft natuurlijk de vraag hoe je jongeren zover krijgt om een werktuigbouwkundige opleiding te volgen.
“Top down initiatieven, zoals wervingscampagnes van brancheverenigingen en overheden werken niet. Allemaal verspilde tijd. Ik kan niet precies de vinger op de zere plek leggen, maar ik vermoed dat dergelijke campagnes worden opgezet door mensen die zelf weinig affiniteit hebben met de installatiebranche. En daardoor komen ze ongeloofwaardig over. De branche en dan heb ik het over de installateurs zelf, moet het voortouw nemen, is mijn ervaring. En dan kan je niet vroeg genoeg beginnen.”
Het complete artikel verschijnt binnenkort in de januari-uitgave van InstallateursZaken