De installatiebranche speelt een cruciale rol in de energietransitie. Toch kampt de sector, net als de rest van technisch Nederland, met een structureel tekort aan vakmensen. (Service)monteurs en werkvoorbereiders zijn schaars, en dat leidt tot meer faalkosten, langere wachttijden en een rem op de groei. De vergrijzing en de bezuinigingen op bètatechnisch onderwijs maken de uitdaging alleen maar groter. De installatiebranche zou ‘employer branding’ moeten inzetten om meer zij-instromers te werven, legt Marc Hendriks, manager sales bij technisch opleider ROVC, uit in dit blog.

Employer branding is niet nieuw. Het betekent bouwen aan je werkgeversmerk. Laten zien waarom technici bij jouw bedrijf moeten werken, en niet bij de buurman. Het helpt dat er door de hele keten heen samenwerkingen zijn om jongeren op school te enthousiasmeren voor techniek. Dat bedrijven in hun communicatie steeds meer inspelen op zingeving, autonomie en balans: zaken die jongere generaties aanspreken. Maar de installatiebranche moet het niet alleen hebben van de uitstroom uit technisch onderwijs. Daar is het personeelstekort te groot voor. Het is nodig om de wervingspijlen ook op een andere doelgroep te richten: de zij-instromers. Maar hoe bereik je die?

Laat zij-instromers jou vinden
“Zij-instromers zien het werken in de techniek wel zitten. Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft gelooft in de eigen functionele inzetbaarheid, waarbij je na een korte technische cursus al binnen drie tot vijf dagen functioneel aan de slag kunt. Maar hoe positioneer je jezelf nu als een aantrekkelijke werkgever, speciaal voor deze gemotiveerde groep zij-instromers? Allereerst door traditionele wervingsmethoden los te laten. Zet je wervingsstrategieën niet in om zij-instromers te vinden, maar draai het om. Laat ze jou vinden. En zorg dat het bevalt wat ze zien. Zeker in de brede sector, maar ook specifiek in de installatiebranche valt er op het gebied van employer branding nog veel winst te behalen.

Laat zien hoe aantrekkelijk het vakgebied is
De grootste wervingswinst die je kunt behalen? Die ligt zonder meer bij het naar buiten brengen van de innovatiekracht van de installatiebranche. Bij veel potentiële zij-instromers leeft het beeld dat technisch werk lichamelijk zwaar is. Dat veel technici alleen werken in donkere, warme en vieze technische ruimtes of in kruipruimtes. Terwijl techniek tegenwoordig veel meer is. Het is net als onderwijs en zorg een vitale sector. Van wezenlijk belang voor de economie en de samenleving. En bovenal: innovatiever dan ooit dankzij nieuwe ontwikkelingen op het gebied van data, ICT en sensortechnologie. Onmisbaar voor de energietransitie! Dát kun je laten zien aan zij-instromers: hoe aantrekkelijk jouw vakgebied is en hoe groot jouw rol daarin.

Laat zien welke vaardigheden de monteur nodig heeft
Een voorbeeld. De meeste zij-instromers hebben het installatieproces van een warmtepomp nog nooit met eigen ogen gezien. Laat staan dat ze precies weten wat je met alle verschillende data kan voor domotica. En dan kunnen die installaties ook nog eens meer dan het menselijk vermogen kan bevatten. Bijvoorbeeld aankoppelen op slimme systemen om maximaal gebruik te maken van de opbrengst en lage kosten van zonne-energie. Of analyseren hoe je minder energie kunt verbruiken in het opwekkingsproces. Dat is allemaal mogelijk dankzij de enorme hoeveelheid data die we kunnen meten, verzamelen en analyseren. Maak dat eens zichtbaar in je werving. Laat zien welke vaardigheden de monteur van de toekomst nodig heeft. Bijvoorbeeld door ambassadeurs voor je te laten spreken.

Een kwestie van omdenken
Kortom, onbekend maakt onbemind. En dat schept wervingskansen voor zo’n wezenlijke en snel veranderende sector als de installatiebranche. Het is soms alleen een kwestie van omdenken. Verleg de focus van uitstroom (vanuit het reguliere onderwijs) naar zij-instroom. Laat zij-instromers zien wat jouw bedrijf te bieden heeft en krik het imago van de sector op. Bijkomend voordeel: met een sterk staaltje employer branding weet je niet alleen zij-instromers te bereiken, ook ervaren technici.