Installatiegroep viert 50-jarig jubileum
Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 147 seconden
Wat in 1965 begon als tweemanszaak voor de installatie van centrale verwarming groeide uit tot een van de belangrijkste spelers in de Nederlandse installatiebranche. De Groot Installatiegroep uit Emmen bestaat op dinsdag 9 juni a.s. 50 jaar. Een mijlpaal waar niet onopgemerkt aan voorbij wordt gegaan. Vijf kinderen van oprichter Herman de Groot (twee broers, drie zussen) vormen anno 2015 de directie van het bedrijf, dat inmiddels acht vestigingen door het hele land heeft. Algemeen directeur Marcel de Groot: “Zelfs met bijna 400 man personeel voelt het nog steeds als één grote familie. Met elkaar zijn wij De Groot!”
Met het Erkenningsbewijs C.V. op zak startte Herman de Groot, samen met een compagnon uit Roosendaal, in 1965 het installatiebedrijf. Vanuit zijn eigen, tot kantoor omgebouwde woonhuis in Barger-Oosterveld werkte hij dag en nacht aan de onderneming. En met succes: het bedrijf groeide, het kwam de economische crises van de jaren ’80 en de 21ste eeuw zonder al te veel kleerscheuren door en is inmiddels een gevestigde naam in de installatiebranche. Met het hoofdkantoor in Emmen en vestigingen in Hengelo, Groningen, Ridderkerk, Tilburg, Lelystad, Apeldoorn en De Blesse behoort De Groot Installatiegroep tot de Top 20 van best presterende installateurs van Nederland.
Het 50-jarig jubileum is aanleiding voor De Groot Installatiegroep om eens kritisch te kijken naar haar eigen positie in de installatiebranche. De veranderingen in deze branche volgen elkaar sinds een aantal jaren in hoog tempo op. De Groot ziet er een uitdaging in: “Door nieuwe technieken maakt de installatiewereld een enorme innovatieslag. De focus ligt hierbij voornamelijk op energiebesparing en duurzaamheid. Als bedrijf moet je hierin participeren, investeren in duurzame concepten. Tegelijkertijd moet je in je bedrijfsvoering ook rekening houden met steeds strenger wordende milieu- en veiligheidsregels.”
Daarnaast wordt er sinds een aantal jaren niet alleen meer naar de prijs gekeken, maar wordt eveneens (veel) waarde gehecht aan kwalitatieve criteria. “Je moet voortdurend kunnen aantonen dat je over de juiste – en meest recente – certificaten beschikt om je marktpositie te kunnen behouden en waar mogelijk te verstevigen. Je kunt je niet verschuilen achter het argument dat je iets al decennialang op een bepaalde manier doet. Als je niet meebeweegt in deze markt, graaf je langzamerhand je eigen graf.”
Op de dag van het gouden jubileum presenteert De Groot Installatiegroep ook haar nieuwe huisstijl. De afgelopen maanden is er hard gewerkt aan een vernieuwde, gemoderniseerde uitstraling. Het logo behoudt zijn herkenbare vorm, maar is opgefrist naar de tijd van nu. De slogan “Wij zijn De Groot” komt op diverse plekken terug. De Groot: “De kreet symboliseert trots. We hebben ons vijftig jaar lang bescheiden opgesteld maar hard gewerkt. Nu mogen we best laten weten welke fantastische projecten we uitgevoerd hebben.”
Ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan is ook de website, www.degrootgroep.nl, drastisch onder handen genomen. De recent opgeleverde projecten krijgen hier vanaf 9 juni een prominente plek. Ook verschijnt er een speciaal jubileummagazine, waarin onder andere Lenie de Groot, vrouw van oprichter Herman, aan het woord komt.