Jouw meerwaarde ?

Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 208 seconden

Mensen volgen je op Twitter, op Facebook, Instagram of via je internetpagina  omdat jij ze kennelijk iets te bieden hebt. Je berichten zijn boeiend, de informatief leuk of uniek. Als ondernemer kun je ook heel goed meerwaarde creëren. De eerste vraag die je jezelf moet stellen is waarom klanten juist bij jouw onderneming de dienst of het product moeten afnemen.  Wat is jouw meerwaarde ten opzichte van de ander (de concurrent)? Lever je sneller of ben je juist super klantgericht, is je product of dienst misschien wel uniek? De meerwaarde kan hem in heel veel dingen zitten. Als ondernemer is het jouw taak om jouw potentiële klanten duidelijk te maken wat jouw meerwaarde is. Wees dus vooral niet te bescheiden!!

Wat is meerwaarde?

Meerwaarde is waarde creëren doe je door iets (aan) te bieden wat iemand graag wil hebben of waar hij naar op zoek is. Iets waar hij/zij van geniet of waar hij wat aan heeft. Dat kan iets eenvoudigs zijn zoals informatie, een product of dienst. Het opbouwen van een (waardevolle) relatie of je volgers inspraak laten hebben op jouw dienst of product wordt ook als toegevoegde waarde gezien.  Het gebruik van sociale media kan helpen meerwaarde te creëren. Sociale media kunnen gebruikt worden om commerciële geloofwaardigheid te creëren, klanten te activeren of door mensen als ambassadeurs in te zetten. Als je ervoor zorgt dat je meerwaarde creëert voor je volgers, geef je ze echt een goede reden om je te volgen.

Meerwaarde kun je op twee manier bekijken. De waarde die het gebruik van social media voor je eigen organisatie oplevert (meer bekendheid, nieuwe offertes, omzet/winst, etc. ) en de meerwaarde voor de personen die jou of je bedrijf volgen.

Informatie als waarde

De meest voor de handliggende en eenvoudige meerwaarde is door informatie te delen. Bij voorkeur informatie die niet ergens anders verkrijgbaar is. Bijvoorbeeld door te vertellen wat er in jouw bedrijf speelt. Die informatie is altijd uniek, want nergens anders gebeurd precies hetzelfde. Unieke informatie kan ook bestaan uit tips of kennis. Een advocatenkantoor kan waarde aanbieden door kennis te delen met volgers. Daarmee bied je je volgers niet alleen waardevolle informatie, ook positioneer je jezelf als specialist door hen te helpen.

Producten of diensten als waarde

Je kunt producten en diensten aanbieden als waarde. Hierbij kun je denken aan aanbiedingen op Facebook, kortingsacties (die alleen via email toegestuurd worden), like, share & winacties, prijsvragen etc.. De meeste ondernemers die  op social media actief zijn, kennen deze mogelijkheden wel. Ook bedrijven die diensten aanbieden kunnen via kortingen en acties plaatsen én hun kennis delen.

Relatie als waarde 

De meeste meerwaarde creëer je door te bouwen aan een waardevolle relatie met jouw volgers. Wanneer je bouwt aan de relatie zorg je dat mensen een voorkeur voor jouw merk krijgen waardoor ze minder snel bij de concurrent zullen kopen. Je bindt ze dan aan jou en jouw onderneming. Het bouwen aan de relatie kan ondersteund worden door het aanbieden van producten, diensten en informatie. Je beloont daarmee volgers voor hun loyaliteit. Maar het bouwen aan de relatie houdt meer in dan alleen het geven van ‘dingen’. Ook interactie hoort er ook bij. Dus wanneer een volger reageert op jouw bericht of foto, reageer je ook weer op hem. Bedank hem voor zijn reactie, maak een grapje of stel nóg een vraag. Zo werkt het in het echte leven ook zo, dat je mensen leuker vindt, wanneer ze met jou in gesprek gaan, dan wanneer ze je keer op keer negeren.

Co-creatie

Een van de meest vergevorderde vormen van waardecreatie is co creatie. Bij co-creatie geef je je volgers of fans inspraak in de manier waarop jouw bedrijf wordt gerund, of jouw producten worden gemaakt. Je laat ze bijvoorbeeld het patroon van een vloerkleed bepalen of vraagt ze een nieuwe chipssmaak te bedenken. Er zijn op internet tal van voorbeelden van co-creatie te vinden.

Als je waarde creëert voor jouw klanten of volgers kun je je onderscheiden van de rest, zeker als je unieke content biedt. Dus waar wacht je op?  Aan de slag!