Klassen voor luchtdichtheid luchtkanalen gaan veranderen
Er zijn verschillende wijzigingen op komst voor luchtkanalen. Centraal staan nieuwe eisen aan materialen en de dichtheid van luchtkanalen, op basis van de nieuwe ATC-klassen conform NEN EN 16798 deel 3. Veel fabrikanten werken toe naar duidelijke specificaties om zodoende een CE-markering van luchtkanalen mogelijk te maken.
De branche is nu bekend met de luchtdichtheidsklassen A, B, C en D. Dat gaat veranderen. Van letters moeten worden overgeschakeld naar cijfers met daaraan voorafgaand de indicatie ATC, wat staat voor Air Tightness Class. Er ontstaan 6 klassen in plaats van de gebruikelijke 4. Tussen de klassen zit telkens een factor drie aan verbetering van de leklucht. De nieuwe ATC 6 was eigenlijk al bekend als klasse 3A. Een betere klasse dan D was er echter nog niet. Die is nu toch gevonden in klasse ATC 1. Dit is wederom een factor 3 beter dan klasse ATC 2 (het huidige D). In de nieuwe ATC-classificering is 6 dus de slechtst en ATC1 de best presterende klasse. De grenswaarden voor leklucht (f max in m³/hm²) blijven wel gelijk.
Voorlopig zullen de klassen A t/m D overigens nog blijven bestaan, aangezien de onderliggende normen zoals NEN EN 1507, 122237, 1751 en 15727 nog niet vertaald zijn naar de nieuwe klasse-indeling. De wens van veel producenten is nu te werken aan een CE-markering op basis van duidelijk omschreven kenmerken. Dat in de nabije toekomst luchtkanalen een CE-markering zullen krijgen, is in opdracht van de Europese Commissie reeds vastgelegd.