Linkbuilding voor betere vindbaarheid
Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 153 seconden
Als je een mooie website hebt gemaakt, wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk bezoekers je website kunnen vinden en deze bezoeken. Om de vindbaarheid van je website te verhogen kun je een aantal dingen doen. Via onsite SEO (website optimalisatie, zoekwoorden optimalisatie) en offsite SEO (linkbuilding) kun je je website beter vindbaar maken.
Link building (“linkopbouw”) is het genereren van links vanaf externe webpagina’s (ook wel backlinks of inlinks genoemd) naar een specifieke website, met het doel een hogere waardering voor een zoekmachine zoals Google te behalen, op voor die webpagina relevante trefwoorden.
Pagerank
Iedere website krijgt door Google een “reputatie score” toegewezen. Hoe meer betrouwbare inkomende links naar een website verwijzen, hoe hoger de Pagerank (PR) in de zoekmachine zal zijn. Deze Pagerank wordt uitgedrukt in een cijfer op een logaritmische schaal van 0 tot 10. Hierbij geldt dat hoe hoger het cijfer is, des te belangrijker Google denkt dat de website is op het internet. De score kan worden verhoogd door ervoor te zorgen dat inkomende links zoveel mogelijk afkomstig zijn van andere websites met een goede reputatie (en dus hoge score). Uiteindelijk belanden websites met een goede score sneller op een hoge positie in de zoekresultaten van Google.
Bij linkbuilding gaat het niet zozeer om de kwantiteit (de hoeveelheid) maar om de kwaliteit van de inkomende links. De kwaliteit wordt bepaald op basis van de relevantie van de link (schrijft degene die naar jouw website linkt over hetzelfde onderwerp) en de autoriteit van de website die naar jouw website linkt. Een branchevereniging die naar jouw website verwijst kan meer waarde hebben dan de ondernemersvereniging die naar jouw website verwijst.
Er zijn verschillende manieren om links naar een website te genereren, zoals:
• het plaatsen van waardevolle content op een website, waardoor mensen de content gaan delen en daarmee links naar jouw webpagina gaan plaatsen
• het uitwisselen van links (linkruil)
• het verspreiden van artikelen en persberichten met een link naar jouw website
• het laten schrijven van artikelen door bloggers (bijvoorbeeld een productbeoordeling)
Google laat vooral regionale of lokale zoekresultaten zien. Als je bijvoorbeeld een loodgieter zoekt, wil je natuurlijk een loodgieter bij jou uit de regio en geen loodgieter die aan de andere kant van het land woont. Een mooi voorbeeld van een website die heel goed scoort op basis van zoekwoorden, vormgeving en linkbuilding is www.loodgieter-amsterdam24.nl Deze site is erop gericht om mensen die een loodgieter nodig hebben, snel te helpen. De website scoort erg hoog in de Google zoekresultaten. En daardoor levert de site natuurlijk veel en potentiele klanten op. Want zeg nou eerlijk, kijkt u verder dan de eerste pagina op Google?
Maar er zijn ook een aantal valkuilen. Wat je vooral niet moet doen bij linkbuilding:
• Kopen of verkopen van links
• Niet relevante links naar je website laten verwijzen
• Het inzetten van betaalde websites
• Linken naar niet relevante sites
Het meest belangrijke is en blijft om pagina’s te schrijven met originele en relevante informatie. Wanneer jouw pagina als ‘relevant’ wordt bestempeld door bezoekers, zal Google dit ook zien.
Contact: @marcvolder of marc@volder.nl