Minder badkamers verkocht het afgelopen jaar
Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 103 seconden
In de afgelopen 12 maanden is er slechts een beperkte stijging in aantal verkochte badkamers geweest. Desondanks heeft de sector wel een omzetstijging van 4,9% bereikt door de gemiddeld hogere waarde van de verkochte badkamers. Dit wordt met name veroorzaakt door de verschillen in ontwikkeling van het huur- en koopsegment. Dit blijkt uit de Sanitair Monitor van USP Marketing Consultancy waarvoor jaarlijks ruim 2.500 consumenten worden ondervraagd.
In de periode juli 2015 – juni 2016 vonden er ruim 253.000 badkamerverbouwingen plaats. Dit is slechts 0,9% meer dan het jaar ervoor. Er was een grotere stijging in het aantal badkamerrenovaties verwacht, gezien het positieve consumentenvertrouwen, de positieve koopbereidheid en de toename in het aantal verhuizingen. Maar het consumentenvertrouwen heeft met een dip te maken gehad en de koopbereidheid is minder gestegen dan verwacht.
Het stoppen van de regeling voor een verlaagd btw-tarief voor renovatie, herstel en tuinonderhoud woningen per 1 juli 2015 heeft ook effect gehad op het aantal (badkamer)verbouwingen. Daarnaast is er een bijzondere ontwikkeling in de verschillen tussen koop- en huurwoningen. Wanneer het aantal badkamerverbouwingen in bestaande woningen wordt uitgesplitst naar koopwoningen en huurwoningen, valt op dat het aantal badkamerverbouwingen in koopwoningen flink is gestegen, terwijl er in huurwoningen juist een daling te zien is. Dit leidt tot een matige totale groei in het aantal badkamerverbouwingen.
Een verklaring voor de daling in huurwoningen is enerzijds dat corporaties minder snel geneigd zijn om badkamerverbouwingen uit te voeren. Er vinden minder planmatige plaatsingen van badkamers plaats en relatief meer mutaties in één woning. Anderzijds wordt het voor huurders aantrekkelijker om te kiezen voor een koopwoning vanwege de lage hypotheekrente. Hierdoor zijn zij minder bereid om te investeren in hun huidige huurwoning.
Dit onderscheid is van groot belang voor de verkopers van badkamers en badkameronderdelen, zeker als gekeken wordt naar de prijs van een badkamerverbouwing. Een koper besteedt wel 40% meer aan zijn nieuwe badkamer dan een huurder. Indien de badkamer door een corporatie wordt gekocht is de besteding zelfs nog lager. Hierdoor kan de beperkte groei van 0,9% in aantal badkamerverbouwingen toch een aanzienlijke stijging in omzet van wel bijna 5% betekenen.
[related_post themes=”text”]