MOM-denken: omgaan met veranderingen

Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 129 seconden

“We leven niet in een tijdperk van veranderingen, maar in een verandering van tijdperk”. Deze uitspraak geeft voor mij de kern van de installatiebranche in 14 woorden weer. Innovatieve technieken en andere werkprocessen vragen het installatiebedrijf om constant in beweging te zijn. Tenminste, als uw ambitie is te blijven voortbestaan. Over veranderen zijn boekenplanken volgeschreven. Dat ga ik niet dunnetjes overdoen. Wel deel ik met u iets praktisch: het MOM-denken.

 

TRECHTER: de context van verandering 

Stap één in het MOM-denken is eenvoudig. Veranderingen staan namelijk nooit op zichzelf. Trechter op basis van vier vragen. Wat is de trend die u ziet? Wat is uw strategie? Welk beleid hoort hierbij?  Enen tot slot: welke acties zet u uit? Een paar tips bij het beantwoorden van deze vragen. Neem afstand van de dagelijkse sleur. Verplaats letterlijk uw bureau. Doe gek en lees branchevreemde vakliteratuur. Trechter uw bevindingen en vertaal deze naar uw ondernemen. De uitkomst hiervan heeft ALTIJD een integraal effect op uw bedrijfs-MOM.

 

MENS: de rol en taak van medewerkers
Ondanks de ‘internet of everything’ blijven mensen zaken doen met mensen. Kennis, kunde en vakmanschap blijven bestaan, maar komen in andere verhoudingen. Hoe gaat u hiermee om? Zijn mensen contractstukken of zoekt u samen naar het hoogst haalbare. Wees duidelijk in uw richting en bepaal daarbij samen de rollen en taken. Veel verandering frustreert, omdat hierin geen duidelijkheid is.

 

ORGANISATIE: het waarom van uw bedrijf
Welk verdienmodel biedt voor u toekomst? En welke organisatie en processen horen daarbij? Niet stoppen met lezen nu! Een doeltreffende methode om een goed bedrijfsmodel op te zetten – inclusief bedrijfsprocessen- is het Business Canvas Model van Osterwalder. Lees zijn boek of volg de cursus bij Uneto-VNI. Ik verzeker u: het geeft verfrissende andere inzichten. En laat de Golden Circle-theorie van Simon Sinek een inspiratiebron zijn.

 

MIDDEL: Hoe en waarmee u resultaat maakt
Vanuit uw context heeft u een duidelijke koers bepaald, uw team samengesteld en voor passende structuur en processen gekozen. Rest nu nog de juiste middelen te kiezen. Van concreet gereedschap tot aan marketing. Maar denk ook verder: waar en met wie kunt u samenwerken? Neem hierin niet alleen de “grote” lijnen. Kijk juist eens naar de details. Past datgene bij u? Bij uw bedrijf? Doe nog eens gek: vraag het uw klant eens.

Laat ik eerlijk zijn. Het MOM-model is niet wetenschappelijk beproefd. Het is ontstaan uit mijn dagelijkse praktijk. Omgaan met veranderingen is hiermee voor mij een stuk gemakkelijker. Doe uw voordeel!

 

Contact? www.leertouwer.nl/maartenvanderboon
@maartenvdboon