Nederland slecht voorbereid op zomerhitte
Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 153 seconden
Nederlandse werknemers ondervinden veel hinder van de warme zomermaanden. Bijna de helft (44%) van het Nederlanders met een kantoorbaan vindt het te warm op de werkplek. Dit blijkt uit een onderzoek van Multiscope in opdracht van LG Air Solutions (LG). 29% van de Nederlanders heeft in huis last van de warmte in één of meerdere ruimtes. De verkoop van aircosystemen spint er garen bij.
Bij 23% van de Nederlanders is het in één of enkele ruimtes in huis te warm tijdens de zomermaanden en bij 6% is het zelfs in heel het huis te warm. De meest genoemde oplossingen om verkoeling te vinden, is het aanpassen van de kleding (54%), het open zetten van alle ramen (36%) en het nemen van een verfrissende douche (29%). Slechts 11% van de respondenten beschikt over een airco, terwijl 13% van de Nederlanders aangeeft zich genoodzaakt te voelen om het huis te verlaten als het te warm wordt.
Warmte op de werkvloer is voor Nederlanders met een kantoorbaan de grootste ergernis tijdens de zomermaanden. Bijna de helft (44%) vindt het gedurende de zomermaanden vaak te warm op kantoor. Dit is zorgelijk, want uit onderzoek van de University of California blijkt dat dit een flinke impact heeft op de productiviteit en gemoedstoestand van medewerkers, waardoor mensen met minder plezier werken en er bovendien meer kans is dat er fouten worden gemaakt. De universiteit heeft berekend dat de meest ideale temperatuur in een kantooromgeving 22 graden Celsius is. Als het binnen warmer dan 25 graden Celsius is, gaat de prestatie per graad met 2% omlaag. Bij 30 graden komt dit neer op een productiviteitsverlies van 10%. Het FNV adviseert daarom om op warme dagen korter te werken, meer pauzes te nemen en te zorgen voor voldoende vocht en verkoeling.
Naast de hitte op kantoor tijdens de zomer, zijn collega’s die naar zweet ruiken een ergernis voor 16% van de Nederlanders met een kantoorbaan. 12% maakt zich vooral druk om de extra werkdruk doordat veel collega’s op vakantie zijn. Zo’n 10% vindt het te koud op kantoor en 9% van de respondenten geeft aan zich te storen aan collega’s die zich ongepast kleden.
“Nederland krijgt steeds vaker te maken met extreme weersomstandigheden, zowel in de winter als in de zomer. Toch blijkt Nederland hier nog niet goed op voorbereid te zijn”, stelt Ferry van der Heiden, Marketing Manager B2B bij LG Electronics Benelux. “Nederlanders passen hun gedrag wel aan door bijvoorbeeld minder kleding te dragen of een verfrissende douche te nemen, maar dit is natuurlijk geen structurele oplossing. Steeds meer Nederlanders zien in dat deze maatregelen onvoldoende zijn. De verkoop van airco’s zit in Nederland duidelijk in de lift, zowel bedrijven als consumenten schaffen steeds vaker een airco aan. Consumenten schaffen een airco aan, omdat zij genoeg hebben van de verstoorde nachtrust en het feit dat zij zich niet prettig voelen in huis. Terwijl we zien dat werkgevers vooral investeren in koeloplossingen, omdat ze het belangrijk vinden om hun medewerkers een productieve en comfortabele werkomgeving te bieden.”
Onafhankelijk onderzoeksbureau Multiscope ondervroeg voor dit onderzoek ruim 1.000 Nederlandse consumenten naar wat hun grootste ergernissen zijn tijdens de zomermaanden.
[related_post themes=”text”]