Nieuw platform informeert over een gezond binnenklimaat
Op 1 maart is het platform Gezond Binnen gelanceerd. Het platform geeft onafhankelijke informatie over een gezond binnenklimaat. Het doel van de initiatiefnemers is dat iedereen gezond binnen moet kunnen zijn in gebouwen waar gewoond, gewerkt, geleefd, gerecreëerd en gezorgd wordt. Tot de initiatiefnemers behoren Binnenklimaat Nederland, Heijmans, ISIAQ, Longfonds, Philips, TNO en Velux.
Het platform Gezond Binnen wil mensen bewust maken van de positieve impact van een gezond binnenklimaat. Bovendien wil het platform bijdragen aan de kennisontwikkeling van gebouweigenaren en gebruikers/bewoners. Met tools en instrumenten wordt duidelijk wat zij kunnen doen om het binnenklimaat in gebouwen en huizen te verbeteren. Daarnaast zet platform Gezond Binnen in op onderzoek waarmee het effect van een gezond binnenklimaat inzichtelijk wordt gemaakt met feiten en cijfers.
Gemiddeld zijn we negentig procent van onze tijd binnen, stellen de initiatiefnemers. Toch is het voor veel consumenten onduidelijk wat een gezond binnenklimaat inhoudt en wat de effecten zijn als het binnenklimaat niet of onvoldoende op orde is. Met de lancering van platform Gezond Binnen wil men in die behoefte voorzien. Niet alleen consumenten maar ook werkgevers, (semi)overheidsinstellingen en huiseigenaren kunnen op het platform terecht voor informatie en advies.