Partnerships met installatiebedrijven moeten saunabranche helpen verduurzamen
Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 62 seconden
Matthijs Huiskamp van dunergy Nederland is de ‘Groene Wellness’ campagne gestart, bedoeld om de sauna- en wellnessbranche te verduurzamen. In deze branche is relatief veel warmte nodig om sauna’s, zwembaden en gebouwen te verwarmen. “Veelal wordt deze warmte opgewekt door het verstoken van gas”, vertelt Huiskamp, die met zijn bedrijf onderzoek heeft gedaan onder 710 saunaliefhebbers. “Maar er zijn meerdere groene alternatieven die deze warmte kunnen opwekken. De hoge investeringskosten vormen echter één van de belemmeringen om te verduurzamen, hoewel deze zich op termijn terugverdienen door de lagere stookkosten.” Huiskamp is namens dunergy inmiddels op zoek gegaan naar partnerships met installatiebedrijven, en verzorgt financiering en subsidieaanvragen.
Uit het onderzoek van Huiskamp bleek dat nagenoeg iedereen duurzaamheid binnen de branche belangrijk vindt. Maar het percentage wellnesscentra dat zich bezighoudt met duurzaamheid is nihil. 69% geeft aan een sterke voorkeur te hebben om duurzame centra te bezoeken en meer dan 77% is in staat om zelf bij te dragen aan duurzaamheid in de branche.
Dunergy gelooft dat verduurzaming voor de ondernemer een meerwaarde moet leveren en dat deze meerwaarde niet alleen maar duurzaamheid zelf moet zijn. De ondernemer moet beloond worden voor duurzaamheid en het verduurzamen moet hem zo makkelijk mogelijk gemaakt worden en zonder zorgen.”
[related_post themes=”text”]