Social Media voor de toekomst?

Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 114 seconden

Een aantal weken geleden was ik aanwezig bij een ontbijtsessie over social media. Het thema van de ochtend was “social media voor b2b”. Ik was nieuwsgierig wat men hierover ging vertellen. Onder het genot van een lekker ontbijt kwamen er allerlei cijfers voorbij over het gebruik van Social Media in Nederland. Het tweede deel van de presentatie ging over hoe je Social Media in zou kunnen of zou moeten zetten als bedrijf. Verschillende voorbeelden van B2B bedrijven ondersteunden de presentatie. Conclusie aan het eind van de presentatie: Social Media in B2B biedt kansen en mogelijkheden.

 

Na deze presentatie ben ik gaan nadenken en ben ik zelf op zoeken gegaan naar voorbeelden van B2B bedrijven. Echte succes cases heb ik niet kunnen vinden. Al zoekende kwam ik ook een aantal artikelen tegen waarin geschreven werd dat mensen Social Media moe zijn. Het “kost veel tijd om al die verschillende sociale media volgen en te gebruiken” zo is er te lezen en mensen zouden “terug willen naar meer persoonlijk contact”. Er wordt zelfs gezegd dat mensen een social media time-out nemen. Even geen geen Facebook, Twitter, Pinterest of ander social platform.

 

Er lijken twee opvattingen te zijn. Aan de ene kant de groep die volop kansen en mogelijkheden ziet voor Social Media. En aan de andere kant de groep mensen die weinig of geen kansen zien voor Social Media. Maar wat moet je als ondernemer of als bedrijf nu doen? Persoonlijk denk ik dat Social Media niet meer gaan verdwijnen. Aan de andere kant zijn sociale media ook niet zaligmakend. Als je geen gebruik maakt van Social Media raak je niet klanten kwijt of ga opeens failliet. Social Media kunnen een toegevoegde waarde hebben, kijk daarvoor goed naar je bedrijf, je producten en je afnemers. Op welke wijze kunnen Social Media je helpen om sneller, vaker of directer te communiceren? Social Media horen tot de communicatiemogelijkheden. Gebruik ze dan ook net als andere communicatiekanalen.

 

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring(en) met Social Media in B2B. Ken of heb jij voorbeelden waarbij Social Media succesvol zijn ingezet? Of vind je Social Media helemaal niks? Laat je reactie op de Installatienet Twitter of reageer via  @marcvolder.