Tips voor deelbare content
Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 144 seconden
Soms is het een uitdaging om aan nieuwe, deelbare content te komen die je via sociale media kunt delen. Natuurlijk moet je weten wie je doelgroep is en wat je wil bereiken met de inzet van je social media (bijvoorbeeld meer traffic naar je webshop of website, je naamsbekendheid vergroten, etc.). Graag geef ik je een paar tips hoe je leuke en interessante content kunt maken die je kunt delen.
- Vragen stellen
Door het stellen van vragen toon je interesse in je volgers en creëer je een betrokkenheid. Het zal je verbazen hoe leuk mensen het vinden om hun mening te geven of raadseltjes en vraagstukken op te lossen. Maak het niet te ingewikkeld en zorg dat je persoonlijk blijft; “welk logo vind jij mooier: A, B of C” werk beter dan “Als innovatieve organisatie stellen wij prijs op uw mening…”.
- Vaste rubriek of thema
Door met een vaste rubriek te werken (bijvoorbeeld “hoe werkt……”) maak je het voor jezelf gemakkelijk. Je weet dan wanneer je iets nieuws moet schrijven en publiceren, dat zorgt ervoor dat je het niet vergeet. Je volgers zullen steeds vaker uitkijken naar de volgende editie van je rubriek. Je bouwt fans op voor die specifieke content. Uiteindelijk zullen mensen speciaal voor die rubriek naar je pagina komen.
Ook kun je gebruik maken van een vaste thema voor je sociale kanalen, die steeds terugkomen in je content. Kies een thema dat past jouw (potentiële) klanten en passen bij jouw product, dienst of merk, gericht op bijvoorbeeld kennis delen of training. Het helpt je richting te houden bij het maken van je content en spreekt je volgers aan.
- Humor
Humor wordt door vrijwel iedereen op dezelfde manier “beleeft” en is dus uitstekend te gebruiken. Plezier of humor is een hele sterke emotie, die – als je ‘m goed gebruikt – naast likes en plusjes ook nog eens een hoop retweets en/of shares oplevert. Je kunt gebruiken maken van de actualiteit, maar er zijn ook sites zoals bijvoorbeeld www.taalvoutjes.nl waar je leuke, grappige content kunt vinden.
- Tips delen
Door het delen van how to’s, instructies, handleidingen, ideeën en tips (die passen bij je product of dienst) werken ook heel goed. Hiermee kun je laten zien dat je weet waar je het over hebt, dat je belangrijke of relevante kennis hebt. Dit kan voor (potentiele) klanten een reden zijn om voor jou te kiezen in plaats van voor je concurrent.
Vaak is er op sociale media maar beperkte ruimte voor content. Daarom is het handig als je op je website een pagina (of meerdere pagina’s) hebt waar je je content kunt plaatsen. Je gebruikt dan je sociale media kanalen om mensen naar de content op je website leiden. En daarmee maak je ook meteen het effect van je sociale media kanalen inzichtelijk.
Voor meer tips kun je me een berichtje sturen: @marcvolder