Verkeerd verbonden
Vroeger, zelfs nog voor Karel een Kareltje was, konden bellers wel eens ‘verkeerd verbonden’ zijn. Telefoonlijnen werden destijds nog via een groot telefoonpaneel met elkaar verbonden. Dan kwam het wel eens voor dat de oma van Karel haar zus Corrie wilde bellen, maar ze een wildvreemde aan de lijn kreeg. Tegen die persoon aan de andere kant van de lijn zei ze dan: “Sorry, ik ben verkeerd verbonden” en ze belde opnieuw om Corrie alsnog aan de telefoon te krijgen.
Die manier van telefoneren is natuurlijk niet meer van deze tijd. Inmiddels gebeurt alles netjes digitaal; computertechnologie heeft het werk van de ‘operator’ achter het schakelpaneel overgenomen. Toch is het verkeerd verbonden zijn niet helemaal uit onze samenleving verdwenen. Om ons tot de installatiebranche te beperken: een hotspot, lekkende koppeling of slecht gemonteerde leiding is zo over het hoofd gezien.
Maar een beetje vakman loopt zijn werk natuurlijk altijd zorgvuldig na vóór in gebruik name en zorgt ervoor dat er niets verkeerd verbonden is. Tja, daarin verschilt Karel natuurlijk van zijn vakbroeders. Karel denkt namelijk vaak nog met enige nostalgie terug aan zijn oma, die niks van mobieltjes moest hebben en nog lang volhield verkeerd verbonden te zijn geweest hoewel ze zelf een verkeerd nummer had gedraaid? Die nostalgie is regelmatig in zijn werk terug te vinden. We nemen aan dat deze klant binnenkort nog even met Karel aan de lijn hangt.