VSK 2018 gaat zich nadrukkelijker op de jonge installateur richten

Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 137 seconden

VSK 2018 gaat zich nadrukkelijker op de jonge vakman in de installatiebranche richten. Dat gebeurt vooraf met intensieve social media campagnes. Op de beurs zelf zal veel aandacht uitgaan naar beleving. “We willen jongeren triggeren om de nieuwe slimme technologie te beleven en er zelf mee aan de slag te gaan”, zegt Patrick Schilte, Business unit manager Bouw & Installatie bij Jaarbeurs.

Vandaag is met een inspiratiesessie de aftrap voor VSK 2018 gegeven. De vakbeurs voor de installatiebranche (6 – 9 februari 2018, in de Jaarbeurs in Utrecht) wil onder de slogan ‘Ons vak wordt steeds slimmer. Blijf scherp met VSK!’ een nieuwe weg inslaan. Patrick Schilte: “Installatietechniek wordt slimmer. Denk aan de opmars van energieneutraal, gezonde en/of intelligente gebouwen, nul op de meter, en Smart Homes. Dat gaat de installatiebranche ingrijpend veranderen. Sanitaire en ook koude- en warmte-installaties bevatten steeds vaker elektronische en IT-componenten. Daarnaast vraagt bijvoorbeeld de vergrijzing om huizen die met slimme technologie mensen in staat stellen langer zelfstandig te blijven wonen. Je ziet dat installatiebedrijven die zich hier op richten, méér werk naar zich toe trekken. Ze nemen de adviesrol op zich en hebben zo een grotere rol in de keten. Om dit goed op te pakken, moeten ook de uitvoerende vakmensen voldoende afweten van de nieuwe slimme technologie, van energiebesparing, van een gezond binnenklimaat. Vakmensen moeten zich doorontwikkelen. Daar wil de VSK 2018 bij gaan helpen.”

Installatietechniek beleven en ervaren
De VSK 2018 stelt de uitvoerende installateurs centraal. En binnen die groep gaat er speciale aandacht uit naar de jonge generatie; de twintigers die gewend zijn met hun smartphone en facebook de wereld tot zich te nemen. Uiteraard, zo benadrukt de beursorganisatie, zonder de overige bezoekers, beslissers, architecten en andere voorschrijvens, uit het oog te verliezen. Zij zijn en blijven een belangrijke doelgroep voor de installatiebeurs. Voor hen wordt er een afzonderlijk programma tijdens de beurs georganiseerd, waarbij de nadruk ligt op kennisoverdracht.

Daarnaast staat het programma vooral in het teken van installatietechniek beleven en ervaren. Jaarbeurs zet hier zelf en met partners zoals Uneto-VNI en NVKL een stap in. “Op de beurs en op de stands worden bezoekers uitgedaagd zelf met techniek aan de slag te gaan, komt er onder andere een (social) Media Café.

Ook entertainment

“Naast een kennis- en doe-component bieden we de gelegenheid de beursdag af te sluiten in de Entertain-tent, waar optredens van artiesten zijn en waar je met collega-vakmensen onder elkaar kunt zijn. Een bezoek aan de VSK moet leerzaam zijn, maar ook gezellig”, benadrukt Patrick Schilte. “Ik hoop van harte dat de werkgevers hun uitvoerende vakmensen de kans geven naar VSK te komen, om kennis te maken met innovaties. Want het is belangrijker dan ooit dat installatiebedrijven en hun medewerkers innovaties en integrale systeemoplossingen omarmen. Het vak wordt immers steeds slimmer.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *