VSK 2018 trok evenveel bezoekers als twee jaar geleden

Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 122 seconden

Zojuist maakte de VSK-beursorganisatie het bezoekersaantal van VSK 2018 bekend. Bijna 35 duizend mensen kwamen vorige week op de vakbeurs af. Maar ietsje minder dus dan twee jaar geleden. Daarmee lijkt de neerwaartse spiraal van de afgelopen edities een halt te zijn toegeroepen. De ruim 65 duizend van topjaar 2008 blijft echter nog ver uit het zicht. Uit eigen onderzoek van de beursorganisatie bleek overigens dat een grote meerderheid van de bezoekers meer dan tevreden is over de breedte van het aanbod en de aanwezigheid van marktleiders op de beurs.

51 Procent van die bezoekers is eigenaar van een installatiebedrijf of werkt daar, gevolgd door professionals uit de technische- en advieshoek, vastgoed, industrie en groothandel. Een derde van de bezoekers vervult een directie- of managementfunctie. Zeven van de tien bezoekers beslist of adviseert over investeringsbeslissingen.

Brede interesse
De twee belangrijkste motieven om naar de VSK te komen waren het op de hoogte blijven van nieuwe technische en branche ontwikkelingen (82%) en contacten onderhouden met bestaande en nieuwe leveranciers. Bezoekers waren breed geïnteresseerd in het expositieprogramma. De meeste interesse ging uit naar verwarming, luchtbehandeling/airconditioning, koudetechniek, zonne- en andere alternatieve energie, sanitair en ventilatie.

Hoger waarderingscijfer
“Exposanten haakten massaal in op actuele thema’s”, blikt beursmanager Patrick Schilte terug. “We zien dat de sector steeds slimmer wordt en oplossingen steeds geavanceerder worden. Dat zagen bezoekers letterlijk terug op de beursvloer. Het was vooraf onze insteek met de pay off ‘ons vak wordt steeds slimmer, blijf scherp met VSK’ om bezoekers kennis te laten maken met deze state-of-the-art ontwikkelingen. Getuige de reacties van onze bezoekers zijn we daar samen met onze exposanten in geslaagd. De beurs kreeg van bezoekers een fors hoger waarderingscijfer dan twee jaar geleden.”

Vertrouwen voor de toekomst
Patrick Schilte: “We hebben duidelijk ingezet op een nieuwe VSK rond de duidelijke thematieken Gezond & comfort, Digitaal en slim en Energie (r) evolutie en transitie. We wilden laten zien hoe de slim de branche is, mensen dit zelf laten ervaren, bovendien mocht het ook nog een leuk dagje uit zijn. Ik heb van alle kanten terug gehoord dat we daarin zijn geslaagd, dat het ook weer gezellig was na zware jaren in de installatiesector. We hebben een sterke basis gelegd voor de 2020-editie. We hebben gevraagd of bezoekers ook van plan zijn ons over twee jaar te bezoeken. We hebben ze deze editie niet teleurgesteld. 88 Procent geeft aan ook in 2020 van de partij te zijn. Dat geeft vertrouwen voor de toekomst.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *