Wat is uw verdienmodel?
Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 97 seconden
Wie gelooft er dat je een mobiele telefoon écht gratis krijgt? Deze vraag stelde ik eens tijdens een workshop op een HIFI-event in Lelystad. Onder de aanwezigen stak niemand de hand op. Er werd gelachen. Ik vervolgde: “Wie gelooft er dat het businessmodel van mobiele operators ook toepasbaar gaat zijn in de HIFI-wereld?” Slecht één hand ging omhoog.
Snelle realiteit
Verrassend. Althans, dat vind ik. Want hoe klein is de stap voor Spotify om aan het abonnement ook de hardware te koppelen.
Het maandtarief en je contractduur bepaalt de aanschafprijs van € 0 voor de instap-HIFI tot een klein bedrag voor professionele producten. En als we toch bezig zijn: de gratis TV bij een glasvezelverbinding is ook een serieuze. Of de vertaalslag van het Nèspresso verdienmodel (de koffie-cartridge) naar het witgoed? Het lijkt misschien een ver-van-je-bed-show, maar ik geloof dat deze tijden sneller op ons af komen dan we denken.
Consument zoekt waarde
Comfort, gemak, veiligheid en zekerheid. Daar zoekt de consument naar. Ook op gebied van audio/video en domotica. En dat tegen een reële prijs. De oorlog onder tablets en smartphone’s toont aan dat dit niet per definitie de laagste prijs hoeft te zijn.
De impact van nieuwe businessmodellen heeft niet alleen effect op de audio/videospecialist. Ook de domotica-systeem-integrator krijgt hier mee te maken. Beiden moeten gaan nadenken: waar ontstaat hun verdienmodel? Ik ben ervan overtuigd dat een nauwe samenwerking tussen beiden onontkoombaar is. Beiden hebben kennis die opgeteld onderscheidende waarde levert aan de consument. Vertaald naar een slim dienstenmodel ontstaat er een goed marktalternatief.
Durf te innoveren
De maatschappij verandert. De “handel” verandert. Het is om die reden dat er binnen Uneto-VNI een programma loopt rond het maken van nieuwe businessmodellen. Een programma waaraan leden uit de installatie en de technische detailhandel deel mogen nemen. Stap uit de comfortzone. Ontdek uw groeizone.
Contact? www.leertouwer.nl/maartenvanderboon
@maartenvdboon