Wat kunnen we verwachten van een digitale ISH vakbeurs?
Elke twee jaar verzamelt de installatiebranche zich in Frankfurt op de internationale vakbeurs voor HVAC en water, ISH. Ook dit jaar van 22 tot 26 maart, maar nu als een digitaal evenement in verband met alle coronamaatregelen die gelden. In dit interview benadrukt Wolfgang Marzin, President en CEO van Messe Frankfurt, het belang van een ISH Digital en geeft hij inzicht in het programma.
Welke vorm krijgt ISH digitaal 2021?
Wolfgang Marzin: ISH zal dit jaar een puur digitale gelegenheid zijn. Dit is afgelopen najaar besloten na uitvoerige gesprekken met de sector. Er is afgezien van het organiseren van een hybride evenement en gekozen voor een puur digitaal formaat met de nadruk op een businessplatform en kennisoverdracht. Tijdens vijf beursdagen kunnen bezoekers deelnemen aan een mix van lezingen, paneldiscussies en productshows, waarvan er verschillende live over de wereld worden gestreamd vanuit de opnamestudio's van de Messe Frankfurt. Ook bieden we een verscheidenheid aan functies op het digitale ISH-platform. Zo verbindt een AI-ondersteund matchmakingproces op basis van individuele interesses de juiste exposanten met de juiste bezoekers. Door middel van een chatfunctie, videogesprekken en digitale vergaderruimten kunnen deelnemers met elkaar communiceren. Met dit format bieden we de sector niet alleen de kans om elkaar te ontmoeten en ideeën en informatie uit te wisselen, maar ook om internationale klanten te bereiken.
Wat zijn de belangrijkste highlights?
Wolfgang Marzin: Met de kernthema's water, verwarming en airconditioning is de ISH altijd al een vakbeurs met maatschappelijke relevantie geweest en de coronapandemie heeft dit alleen maar onderstreept. Dat blijkt ook uit de thema's van de beurs dit jaar: de green deal, ventilatietechniek voor schone en gezonde lucht binnenshuis en sanitaire hygiëne. Daarnaast zal de politieke wereld vertegenwoordigd zijn door de minister-president van Hessen, Volker Bouffier, die zal deelnemen aan de openingsceremonie op 22 maart. Andere hoogtepunten zijn, wat mij betreft, het ISH Technology and Energy Forum met discussies over bijvoorbeeld biomethaan en waterstof als groene alternatieven voor de verwarmingsmarkt en het Air-Conditioning Forum, dat onder meer ventilatietechnologie presenteert die het risico op infectie binnenshuis verkleint. Onder de titel ‘Inside | Outside’ zal verder de trendshow ‘Pop up my Bathroom’ designtrends presenteren én belangrijke onderwerpen onder de aandacht brengen, zoals modernisering en hygiëne in openbare sanitaire voorzieningen en particuliere huishoudens, en technologieën om badkamers slimmer te maken.
Waarom een digitaal evenement dit jaar en geen verschuiving van het fysieke evenement naar 2023?
Wolfgang Marzin: ISH 2021 annuleren was geen optie. Wij zien onszelf als partners van de sanitair- en HVAC-sector en willen er alles aan doen om onze partners in deze uitdagende tijden te ondersteunen. Vertegenwoordigers van de sector gaven aan dringend een beurs nodig te hebben omdat de zaken momenteel goed gaan. Daarom hebben we er alles aan gedaan om een passende oplossing te vinden, rekening houdend met de huidige pandemie. Een puur digitaal evenement zal anders zijn en in een kleinere setting plaatsvinden maar kan de sector desondanks veel bieden, mede dankzij de al genoemde AI-ondersteunde matchmaking, livestreams en verschillende communicatiefuncties. Dit jaar is alles gewoon anders. Maar volgens mij biedt de situatie ook tal van nieuwe kansen. Ons businessmodel is gebaseerd op persoonlijke ontmoetingen en we werken eraan om deze weer mogelijk te maken, vooral voor onze exposanten.
Bent u ook ‘ter plaatse’ tijdens ISH digitaal?
Wolfgang Marzin: Natuurlijk. Als we de partner willen zijn van de sanitair- en HVAC-sector, dan moeten we ook weten wat de drijvende krachten zijn. In het verleden heb ik altijd de beurshallen bezocht en met klanten gesproken. En dat zal ik dit jaar ook doen bij ISH digital. Met andere woorden, ik log in en gebruik het platform om nieuwe verbindingen te maken. Om eerlijk te zijn, kijk ik er gewoon naar uit om weer met mensen in contact te komen op een persoonlijk vlak. Iedereen mist dit op dit moment. En dat geldt ook voor mij.
Welke rol spelen digitale formaten in de beurzen en evenementen van morgen?
Wolfgang Marzin: Ondanks het evenementenverbod van de afgelopen maanden, heeft digitalisering het mogelijk gemaakt om mensen online samen te brengen en hen een zakelijk platform aan te bieden. We zijn daar erg blij mee. Ik zie de digitale elementen dan ook als een belangrijke aanvulling op fysieke gebeurtenissen in de toekomst. Ze openen nieuwe perspectieven: exposanten en bezoekers kunnen hun beursbeleving nog persoonlijker maken; merken blijven continu online aanwezig; en bezoekers van buiten Duitsland kunnen eerder vertrekken maar toch digitaal deelnemen vanuit hun thuisland. Maar ik ben ook door en door een beursman. Digitale ontmoetingen kunnen persoonlijke ontmoetingen nooit volledig vervangen. Daarom kijk ik er nu al naar uit om mensen van over de hele wereld te verwelkomen bij een volgend fysiek evenement in Frankfurt am Main. We plannen dergelijke evenementen alweer voor de tweede helft van het jaar. Bijvoorbeeld Indoor Air, een vakbeurs voor ventilatie en luchtkwaliteit, die op verzoek van de sector als eenmalig evenement in hal 12 van het Exhibition Centre wordt gehouden.